استاندار خوزستان در همایش مشترک هیات های نظارت و اجرایی؛
بعد از تائید شورای نگهبان مبنی بر صحت و سقم انتخابات برگزار شده، هیچکس حق دخل و تصرف ندارد در غیر اینصورت توهین به بلوغ مردم کرده است.
کد خبر: ۱۵۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ 27 December 2015
به گزارش تابناک خوزستان؛ ظهر روز گذشته همایش مشترک هیات های نظارتی و اجرایی انتخابات در استان خوزستان، با حضور استاندار خوزستان، معاونین استاندار، روسای هیات های نظارت و اجرایی همچینن فرمانداران در تالار امام رضا اهواز برگزار شد.

در این همایش دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به مردمی بودن انتخابات اظهار کرد: مشروعیت انتخابات به حضور مردم است و مشروعیت تمام مسئولیت های محول شده از مجلس تا خبرگان تا رهبری، مدیون ریخته شدن خون شهدا و دلیرمردانی است که در خون خودشان غلتیدند و امروز آرامش را برای کشور و نظام و مردم به یادگار گذاشتند.

مقتدایی افزود: هیچ شخص و مجموعه ای مشروعیت ندارد، مگر با آرای مردم و قانونی که این آرا را به تائید رسانده و تمام مسائل اساسی این آرا به اثبات رسیده باشد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تائید شورای نگهبان مبنی بر صحت و سقم انتخابات برگزار شده، هیچکس حق دخل و تصرف ندارد در غیر اینصورت توهین به بلوغ مردم کرده است.

مقتدایی افزود: بعد از تائیده ی هیات های نظارتی انتخابات، همه ارگان های اجرایی و نظارتی که مسئولیت تائید و نظارت را بر عهده دارند باید سبب ایجاد اعتماد در مردم بشوند و این مفهوم موفقیت در انتخابات است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: بی شک زمانی موفق هستیم که تمام مراحل قانونی و اساسی مربوط به انتخابات را به نحو احسن انجام دهیم. در حیطه‌های نظارتی که مشخص شده است، هیچ مسئول و فرمانداری حق دخل و تصرف ندارد.

مقتدایی ادامه داد: برای تعیین هیئت‌های اجرایی انتخابات، تمام سعی و تلاشمان را به‌کار برده‌ایم که هیئت‌های اجرایی قابلی تعیین شوند.

استاندار خوزستان، شبهات وارد شده به این هیئت‌ها تصریح کرد: این را حق قانونی افراد می‌دانیم که علت رد و عدم تائید صلاحیت نظارتشان مشخص شود تا رفع ابهام شوند چراکه معتقدیم آبروی افراد باید حفظ شود.

وی تاکید کرد: درست است که قانونگذار تشخیص داده چه دستگاه اجرایی حق حضور در این هیئت‌ها را دارد، اما باید علت عدم صلاحیت‌ها مشخص شود.

مقتدایی افزود: اگر مجموعه‌ای برای نظارت تشخیص داده شود و مردم ندانند فرآیند چگونگی این مجموعه به چه صورت است از دموکراسی فاصله گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم پاسخ شعور و بلوغ فکری افراد را بدهیم!

استاندار خوزستان ادامه داد: هرکسی به هر شکلی که مدیریت و عمل کند باید در روند اجرایی خود ابهامی را در اذهان عمومی ایجاد نکند زیرا که این به دور از شان نظام است.

وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم فقط در چارچوب قانون به وظایف انتخاباتی خود عمل کنیم، حق دخالت سلیقه‌های شخصی را نداریم چراکه هرکجا که جریانات غیرقانونی بر وظایف و رسمیت‌های قانونی ما وارد شد ما از خط اصولی و قانونی خود خارج شده‌ایم.

مقتدایی اضافه کرد: هیچگاه در تعیین هیئت‌های نظارتی، شخص یا ارگان و دستگاه خاصی مدنظر ما نبوده و نیست و بر حسب شایستگی و لیاقت افراد این هیئت‌ها مشخص و تعیین شده‌اند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هرجا مجلس و دولت هماهنگ با هم عمل کرده‌اند تجربه نشان داده موفق بوده‌اند، خطاب به داوطلبان کاندیداهای مجلس عنوان کرد: باید افرادی را به مجلس بفرستیم که تفکرات ملی داشته باشند، آن‌طور که زمانی در تقسیم بودجه و اعتبارات مطرح شود نماینده باید حتی فکر گرسنگی و مشکلات شهروند استان دیگر را مدنظر داشته باشد.

این مسئول گفت: نباید کسانی را انتخاب کنیم که تفکرات ملی نداشته باشند و در حد افرادی فکر کنند که به آنها رای داده‌اند.

مقتدایی از مردم درخواست کرد: فرصت‌ها را در اختیار کسانی که حتی انتخاب آنها برای ما تلخ باشد و خط سیاسی و تفکرات خاص جناحی خود را داشته باشند قرار دهیم، بیاد شهامت داشته باشیم این را انتخاب کنیم چرا که در غیر اینصورت به خون شهدا، مقام معظم رهبری و امام راحل خیانت کرده‌ایم.

استاندار خوزستان افزود: این همان استنباط‌ هایی است که سبب براندازی قدرت شاه در زمان انقلاب اسلامی شد چراکه استنباط‌ هایی که مراجع ما می‌کنند ناشی از استنباط فقهی‌ست و استنباط فقه شیعه پویاست.

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد انتخابات با شور و رعایت امانتداری برگزار شود تا مجلسی در خور شان مردم ایران به‌وجود بیاید.

 

فرهاد افشار نیا مدیرکل دادگستری استان خوزستان در ادامه این مراسم گفت: در اصل ششم قانون اساسی آمده است که از طریق انتخابات باید حاکمیت انتخاب شوند.

وی افزود: یکی از اصولی که در انتخابات میان افراد و احزاب مطرح می شود، اصل ۹۹ قانون اساسی است که شورای نگهبان را ناظر بر انتخابات معرفی کرده است.

افشار نیا عنوان کرد: تفسیر اصول قانون اساسی می باییست توسط شورای نگهبان انجام شود که در این تفسیر شورا نگهبان برای خودش در تمامی مراحل انتخابات بوده و نظارت به صورت استصوابی خواهد بود.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزوذ: در قانون مصوب سال ۷۸، نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان به صورت استصوابی جاری است.

وی ادامه داد: آنچه که منبای ورود قوه قضائیه به انتخابات است ماده ۶۷ قانون انتخابات در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی است. در همه ادوار انتخابات تخلفاتی رخ می دهد، لذا قاتون گذار قوه قضائیه را وارد این زمینه کرده است، البته پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قانونی قوه قضائیه است.

افشارنیا خاطر نشان کرد: ما ستادی را در استان خوزستان به ریاست بنده با عضویت دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: مطابق تبصره ماده ۶۷ به کاندیداهای انتخابات یک مصونیت قضایی موقت در خصوص اتهامات قبل از نامزدی و تخلفات انتخاباتی داده شده است. این مصونیت تا پایان فرایند انتخابات باقی خواهد ماند.

افشارنیا گفت: شعب ویژه ای در حوزه های اصلی و فرعی در نظر گرفته ایم که همکاران ما جرایم را به سرعت رسیدگی می کنند.

رئیس کل دادگستری در پایان به برخی تخلفات رایج در انتخابات از جمله رای دادن با شناسنامه فرد دیگر، فریب و فروش رای، رای دادن بیش از یک بار، اخلال از انتخابات، تقلب در شمارش ، توصیه به نوشتن نام کاندیدای خاص اشاره کرد.

 

همچنین در ادامه این همایش ابوالحسن معماری رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان گفت: مطابق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی بر دو اصل اسلام و اداره امور کشور با مراجعه به آراء عمومی استوار است که هر دو این اصول به شوری نگهان باز می گردد.

معماری افزود: یک انتخابات سالم چهار مولفه مشارکت، سلامت، امنیت انتخابت و رقابت را دارد. زمانی که این چهار مولفه به دقت و صحت به اجرا درآیند، انتخابات پرشوری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه انتخابات برای نظام یک فرصت است، پس اگر این چهار مولفه به خوبی و با دقت بر اساس قانون اجرا شوند باعث می شود انتخاباتی پرشور برای عظمت نطام در چشم بیگانگان خواهد بود.

 رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان عنوان کرد: کار هیات اجرایی شبه قضاء است لذا باید اعضای آن صفاتی مانند قاضی اعم از عدالت، آگاهی، مستقل عمل کردن و … داشته باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار