تابناک تهران - هر کیلو انار به قیمت پنج تا پنج هزار و 500 تومان به مصرف کننده عرضه می شود. همچنين براساس گزارش ها،قیمت سایر میوه ها تغییری نکرده و موز به قیمت 2800 تا 3 هزار و 500 تومان، پرتقال شمال 1500 تا 3 هزار تومان، نارنگی 2 تا 3 هزار و 500 تومان و پرتقال جنوب 5 هزار تومان و لیمو 2 تا 3 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۱۴۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 20 December 2015
امسال در شرايطي به استقبال يلدا مي رويم كه "‌هندوانه" به عنوان يكي از نمادهاي شب چله با كمبود و گراني بيشتر نسبت به سال هاي گذشته مواجه است.
 
گراني ميوه و آجيل جزء جدا نشدني اين روزهاي سال است، شب يلدا فرصت مناسبي است تا عده اي درآمد يك ساله خود را فقط  در يك شب به جيب بزنند و نظارت و كنترل هم همچون سال هاي گذشته باري از دوش گراني برنمي دارد.

در حالي به استقبال شب چله ايراني مي رويم كه خيلي از خانواده ها از تهيه اقلام ميوه و تنقلات اين شب باز مانده اند و عطاي شب زنده داري يلدا را به لقايش مي بخشند.

در كنار همه گراني هاي معمول شب چله،امسال هندوانه گوي گراني را برده و با كيلويي 3500 تومان در ميدان ميوه و كيلويي 5 هزار تومان در مغازه هاي شهر خودنمايي مي كند.

رييس اتحاديه بارفروشان تهران معتقد است: امسال شرايط جوي و وقوع تگرگ و  بارش هاي ناگهاني در استان هرمزگان برداشت هندوانه را با مشكل مواجه كرد تا جايي كه بيش از نيمي از هندوانه هاي كاشته شده در شهرستان ميناب، تگرگ خورده و از بين رفته اند.

وي در گفت و گو با تابناك تهران ادامه داد:‌ با وجود آنكه كنترل بر عرضه و تقاضاي ميوه هاي شب يلدا وجود دارد اما در مورد هندوانه نسبت به سال هاي گذشته با كمبود زياد مواجهيم و عامل اصلي گراني اخير كاهش عرضه است.
 
رييس اتحاديه بارفروشان با بيان اينكه شهرهاي ديگري همچون چابهار نيز كشت هندوانه داشته اند گفت: برداشت هندوانه هاي برخي از شهرستان ها همچون چابهار به شب يلدا نمي رسد و از ماه آينده برداشت مي شوند.

محمودي برداشت هندوانه از زمين هاي هرمزگان را طي سال هاي گذشته روزانه بيش از صد كاميون دانست و افزود:‌ امسال شرايط جوي موجب شد اين ميزان برداشت به سي تا چهل كاميون در روز كاهش يابد.
 
محمودي كاهش استقبال از هندوانه هاي انبار شده را عامل ديگر كمبود عرضه هندوانه عنوان كرد و گفت:‌ سال هاي گذشته شهرهاي سوسنگرد و دشت عباس در خوزستان اقدام به انبار هندوانه كرده و در شب چله عرضه كردند اما به دليل تغيير مزه اين نوع هندوانه ها و كاهش استقبال از آن، امسال هندوانه انبار شده از اين مناطق عرضه نشد.

وي برداشت هندوانه از منطقه جاسك هرمزگان در اين فصل سال را براي نخستين بار اعلام كرد و گفت:‌ اين نوبرانه از منطقه جاسك، به شب يلداي امسال نمي‌رسد و از دي ماه عرضه خواهد شد.

به گفته محمودي سال گذشته ميزان عرضه هندوانه در شرايط مطلوب و با كيلويي حداكثر 1700 تومان در ميدان عرضه مي شد كه امسال اين رقم تا كيلويي 3500 تومان هم رسيده است.

گفتني است،در حال حاضر هر کیلو هندوانه در میادین میوه و تره بار به قیمت سه هزار و 500 تومان به فروش میرسد.

هر کیلو انار نیز به قیمت پنج تا پنج هزار و 500 تومان به مصرف کننده عرضه می شود. همچنين براساس گزارش ها،قیمت سایر میوه ها تغییری نکرده و موز به قیمت 2800 تا 3 هزار و 500 تومان، پرتقال شمال 1500 تا 3 هزار تومان، نارنگی 2 تا 3 هزار و 500 تومان و پرتقال جنوب 5 هزار تومان و لیمو 2 تا 3 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

گزارش از مرضيه محمدي
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار