منصور پورحیدری از معدود بازیکنان فوتبال آسیاست که با یک تیم هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی قهرمانی آسیا را کسب کرده و از این جهت بی‌شک در فوتبال ایران یگانه است.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹ 19 December 2015
چه چیزی ورزشکار را به اسطوره یک باشگاه بدل می‌کند؟ غیرت، تعصب و علاقه به پیراهن باشگاه؟ رساندن باشگاه به قله‌های افتخار و کسب مقام‌های مختلف و قهرمانی‌ها و جام‌های پیاپی؟ منش پهلوانی و اخلاق ستوده چنانکه همه او را الگو قرار دهند و مثال بزنند؟ ثبت رکوردهای مختلف دست نیافتنی؟ رسیدن به پیراهن و نیمکت تیم ملی؟ در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران چند بازیکن داریم که همه این خصائص را با هم داشته باشد؟ بی‌شک تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است. با این حال قطعا در این دایره کوچک و محدود، منصور پورحیدری اسطوره باشگاه استقلال قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، مدیر فنی و سرپرست باشگاه استقلال در آخرین روزهای هفته گذشته با وخامت اوضاع جسمانی‌اش راهی بیمارستان شد و با اینکه کسی فکرش را نمی‌کرد، یکباره اوضاع جسمانی‌اش در حالت وخیم‌تری قرار گرفت، چنانکه حتی در آخرین ساعت‌‌های روز گذشته با انتشار اخباری مبنی بر کاهش هشیاری او اخبار ضد و نقیضی از به کما رفتن او هم منتشر شد.

هرچند فریده شجاعی از کنترل بیماری قند پورحیدری خبر می‌دهد و همه چیز را در گرو جلسه امروز تیم پزشکی می‌داند، با این حال بیماری و وخامت حال منصور پورحیدری در آخرین روزهای هفته گذشته موجی از نگرانی و ناراحتی را در میان اهالی فوتبال و استقلالی‌ها برانگیخت و شاید همین موجب شد تا بازیکنان استقلال در بازی آخر هفته خود را علی‌رغم ده نفره بودن به غیرت و همدلی با پیروزی به پایان رساندند تا حداقل به منصورخانی که حتی از تخت بیمارستان پیگیر نتیجه بازی استقلال بود، یک خبر خوب بدهند..

برای اسطوره تعصب آبی‌ها که جایش تخت بیمارستان نیست دعا کنید
منصور پورحیدری در تیم قهرمان آسیا- نفر دو نشسته از چپ

بی‌شک منصور پورحیدری بعد از علی دانایی‌فر، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت تاریخ باشگاه استقلال تهران است. بازیکنانی که از هفده سالگی به این تیم پیوست و تا همین امروز از این باشگاه جدا نشد و قابل‌توجه‌تر اینکه در مهم‌ترین روزهای باشگاه استقلال با این تیم همراه بود. چه در روزهای قهرمانی و چه در روزهای سخت.

منصور پورحیدری از معدود بازیکنان فوتبال آسیاست که با یک تیم هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی قهرمانی آسیا را کسب کرده و از این جهت بی‌شک در فوتبال ایران یگانه است. بزرگترین افتخار تاریخ استقلالی‌ها دو ستاره‌ای است که بالای لوگوی این باشگاه خودنمایی می‌کند و استقلالی‌ها هر دو این ستاره‌ها را مدیون منصور پورحیدری هستند؛ کسی که برای اولین بار در سال 1349 وقتی در پست دفاع راست باشگاه تاج بازی می‌کرد اولین قهرمانی باشگاه‌های آسیا را برای فوتبال ایران و باشگاه تاج سابق و استقلال کنونی به همراه آورد. پورحیدری بعد از این قهرمانی از استقلال جدا نشد و در کنار رایکوف، علی دانایی‌فر و جکیچ به‌عنوان دستیار مربی روی نیمکت استقلال نشست تا بعد از انقلاب به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال بنشیند و در سال‌هایی که به خاطر انقلاب و جنگ فوتبال ایران از جایگاه نخست آسیا کنار رفته بود او بار دیگر یک جام قهرمانی آسیا را برای ایران و استقلال به ارمغان آورد و این تیم را برای دومین بار در سال 1370 قهرمان آسیا کرد.

پورحیدری که دو سال پیاپی استقلال را به فینال جام باشگاه‌های آسیا رسانده در 32 بازی آسیایی هدایت استقلال را بر عهده داشت و از این لحاظ صاحب یک رکورد بی‌نظیر در باشگاه استقلال محسوب می‌شود که حاصل این 32 بازی هدایت علاوه بر قهرمانی در سال 1991 نائب قهرمانی سال 1992 و مقام سومی سال 2002 و دو مقام چهارمی جام برندگان جام آسیا را هم در کارنامه خود دارد. مردی که بعدها به نیمکت تیم ملی هم رسید و قهرمانی بازی‌های آسیایی بانکوک را در سال 1998 برای تیم ملی ایران به ارمغان آورد.

برای اسطوره تعصب آبی‌ها که جایش تخت بیمارستان نیست دعا کنید

اما علاوه بر این افتخارات گسترده ـ که تنها به بخشی از آن در بالا اشاره شد ـ منصور‌پورحیدری به دلیل تعصب عجیبش به استقلال محبوب هواداران شده است؛ کسی که حتی از روی تخت بیمارستان پیگیر نتیجه بازی استقلال برابر صبا بود. در روزها پر هیاهوی بعد از انقلاب و در حالی که همه کار امپراتوری بزرگی که تیمسار خسروان به عنوان باشگاه تاج بنا نهاده بود را تمام شده می‌دانستند تلاش‌های منصور پورحیدری در کنار سایر بزرگان استقلال منجر به از میان نرفتن این پیشینه تاریخی و سرانجام تغییر اسم و ساختار آن شد تا امروز تیمی به اسم استقلال داشته باشیم. بی‌شک تلاش‌های افرادی نظیر پورحیدری و سایر پیشکسوتان باشگاه استقلال، منجر به زندگی دوباره این باشگاه شد. پورحیدی چنان به باشگاه استقلال علاقه داشت که حتی ازدواجش هم در خانواده استقلال رخ داد. او با خانم دکتر فریده شجاعی، بازیکن سابق تیم والیبال تاج و نائب رئیس سابق فدراسیون فوتبال ازدواج کرد و این ازدواج فوتبالی و استقلالی تا کنون پا برجا بوده تا این روزها همه حال منصورخان را از خانم دکتر شجاعی جویا شوند.

حال وخیم منصور پورحیدری از یکی دو روز گذشته، انبوه هوادران و فوتبالیست‌ها را راهی بیمارستان ایرانمهر کرده تا هم از حال او با خبر شوند و هم به خانواده‌اش دلداری دهند. در آخرین بازی استقلال در نیم فصل اول جای منصور پورحیدری روی نیمکت استقلال خالی بود تا تماشاگران با تشویق‌های پیاپی به او روحیه دهند. بی‌شک اسطوره باشگاه استقلال این روزها روی تخت بیمارستان به دعای خیر هواداران و دوستدارانش نیاز دارد تا بار دیگر به عشق همیشگی‌اش استقلال بازگردد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار