رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال با بیان اینکه مجری طرح بیوتکنولوژی دانش آموزی کشور شدیم گفت: این طرح با همکاری آموزش پرورش استان مازندران صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 15 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، محسن آسوری ظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در این طرح به دنبال آن هستیم تا زیست فناوری را با توجه به اهمیت آن در کشور توسعه دهیم زیرا پتانسل علمی خوبی در کشور ایران وجود دارد و باید سعی کنیم تا سرمایه‌هایمان کمترهدر برود و از امکانات موجود استفاده کنیم.

این مسئول با بیان اینکه آزمایشگاه بیوتکنولوژی دانش آموزی را در مدرسه دخترانه شیوا شهرستان آمل افتتاح کردیم بیان داشت: از سوی آموزش پرورش آمل  ۹ مدرسه که از امکانات آزمایشگاهی خوبی برخوردار بودند به عنوان مدرسه معین انتخاب شده‌اند.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور با تاکید براینکه محتوای آموزشی بیوتکنولوژی دانش آموزی برای سه رده تحصیلی در حال آماده شدن است افزود: کتابچه‌هایی را برای تدریس معلمان در نظرگرفتیم که امیدورایم تا پایان آذرماه آماده شود و در دی ماه سال جاری آموزش معلمان برای تدریس این کتاب‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران درسال ۷۳ تأسیس شد، بیان داشت: پژوهشکده شمال انستیتو پاستور باهمت گروهی از خیرین شهرستان آمل در مساحت بالغ بر ۲۳۰۰ متر مربع ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: مأموریت سازمانی پژوهشکده شمال ارائه خدمات پژوهشی، آموزشی، تولیدی، تشخیص تخصصی، مرکز رشد و رایانش زیستی به پنج استان شمالی است.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور ادامه داد: اجرای طرح‌ها وپروژه های تحقیقاتی در زمینه اپیدمیو لوژی، تشخیص وپشگیری از بیماری‌های الویت دار در سطح منطقه، اجرای طرح‌ها وپروژه های تحقیقاتی در زمینه سلولی مبکولی و بیماری‌های ژنتیکی، ایجاد وتوسعه آزمایشگاه‌های تشخیصی تخصصی، توسعه همکاری‌های آموزشی با دانشگاه‌های منطقه و کشور، توسعه وبهبود بخش تولید، توسعه فعالیت‌های پژوهشی وخدماتی در ارتباط با سلول‌های بنیادی، توسعه وحمایت شرکت‌های دانش بنیان وهسته های فناور در مرکز رشد و استقرار و توسعه رایش زیستی از مأموریت‌های پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور بوده است.

آسوری با بیان اینکه در شش محور پژوهش، تولید، ارائه خدمات تشخیصی تخصصی، آموزش، مرکز رشد زیست‌فناوری و رایانش‌زیستی تلاش دارد، یادآور شد: همکاری‌های علمی بسیاری با دانشگاه‌های سراسر کشور و خارج از کشور داریم.

وی افزود: موش‌های آزمایشگاهی در نوع‌های مختلف در پژوهشکده شمال ایجاد کردیم که از جمله موش‌های سرطانی که در این حوزه با شهرهای مختلفی در حال همکاری هستیم.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور به طرح‌های درحال انجام این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: در زمینه بیماری سل که  همچنان در استان‌های شمال به ویژه گلستان قربانی می‌گیرد خوشبختانه کارهایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت گرفته است.

این مسئول تصریح کرد: طرح استئوپروز، طرح سرطان‌های گوارش و پستان دیگر طرح‌های در حال انجام پژوهشکده شمال بوده که درحال بررسی آن هستیم.

آسوری  با بیان اینکه استان مازندران پنج محصول استراتژیک دارد گفت: برنج، مرغ، ماهی، مرکبات و سیفی جات محصولاتی هستند که در معرض خطر قرار دارند وباید بررسی‌های لازم قبل از مصرف صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بیماری سرطان در حال افزایش است افزود: یکی از دلایل آن آلاینده‌ها وسموم غذایی است که به یک مطالعه پنج ساله با امکانات مالی مناسب نیاز دارد.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور افزود: برای مقابله با هاری استراتژی‌های افزایش همکاری بین بخشی، آموزش و توانمندسازی مردم در کنترل هاری، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و ساماندهی زباله پیشنهاد شده است.

وی گفت: تاکنون در این عرصه برنامه‌های متنوعی انجام شده است و از سال ۹۱ افزایش همکاری بین‌بخشی از سوی این مرکز با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی آغاز شده است.

آسوری از فعالیت شش مرکز آزمایشگاهی وهمکار مرجع در پژوهشکده شمال کشور خبرداد وگفت: آزمایشگاه‌های پژوهشکده شمال در زمینه‌های پژوهشی و علمی، بیماری‌های واگیردار و عفونی به فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این مرکز در بخش بین‌المللی با دو مرکز انستیتو بیومدیکال میلان ایتالیا در بخش بررسی ژن‌های مؤثر در سرطان و دانشگاه کینگ استون انگلیس در بررسی نقش ویروس HPV در سرطان معده ورود یافته است.

رئیس مرکز پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور با بیان اینکه پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور در زمینه مدیریت خدمات آزمایشگاهی، خدمات پژوهشی و تولید حیوانات آزمایشگاهی (نوت مایس) موفق به دریافت گواهی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸  شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مدیریت خدمات آزمایشگاهی، پژوهشی و تولید حیوانات آزمایشگاهی در جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و علمی مراکز دانشگاهی مورد نیاز است کسب این گواهی برای افزایش روند در این زمینه مثمرثمر است.

این مسئول از احداث آزمایشگاه آلاینده‌های غذایی در پژوهشکده شمال خبرداد و عنوان کرد: برای این پروژه که بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه شده است وهفته آینده مسئولان سازمان غذا ودارو به آمل سفر می‌کنند و این آزمایشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

آسوری با تاکیدبراینکه پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور جزو مراکز رشد موفق کشور بوده است، ابرازداشت: ۱۰ شرکت دانش بنیان در این مرکز فعالیت می‌کنند.
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار