مانور از پشت میز خارج شد؛ هلال احمر زنگ عملیات « تهران در ساعت صفر» را 37 دقیقه بامداد روز گذشته نواخت، استان‌های معین را فراخواند تا زلزله 6.8 ریشتری را در هشت نقطه تهران تمرین کرد.
کد خبر: ۱۲۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶ 06 November 2015
امداد و نجات در زلزله احتمالی تهران و مدیریت حوادث مرتبط با آن،‌ از جمله موضوعاتی است که با وجود تمام اهمیت و حرف و حدیث‌هایش، اما تا کنون مداخله چندانی را در مورد آن شاهد نبوده‌ایم و آمادگی‌ها در این زمینه به برگزاری چند مانور از پیش تعیین شده با سناریوهای مشخص و به قولی «مانور پشت‌میزی» محدود می‌شود، این بار اما شرایط طوری دیگر و بدون هیاهو رقم خورد.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهارشنبه 13 آبان گروهی از ارزیابانش را به بهانه برگزاری دوره‌های ارزیابی و ارزشیابی عملیات در پایگاه امداد و نجات شهرستان شهریار فراخواند.

 در این دوره آموزشی ضمن مروری بر تعریف، انواع و اهداف «ارزیابی و ارزشیابی» حوادث، زلزله بم و سیل اخیر تهران، ایلام، لرستان و موارد مشابه و نقاط ضعف و قوت امداد و نجات در آنها یادآوری شد.

همچنین در جریان برگزاری این دوره آموزشی، دستورالعمل ارزشیابی عملیات‌های امداد و نجات، در شش کارگروه تعیین شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرگروه‌های کارگروه‌ها نقاط ضعف و قوت را به مسئولان مربوطه ارائه کردند.

مرور نکات آموزشی تا حوالی ساعت 23 ادامه داشت تا اینکه خودروهای هایلوکس امداد و نجات به محوطه وارد شدند و این ورود حکایت از آغاز فاز عملیاتی داشت که البته کسی از آن خبر نداشت که با اضافه شدن رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر و همکارانش به جمع، موضوع اعلام شد.

دقایقی زیادی از نیمه شب نگذشته بود که دکتر چرخساز عملیات «تهران در ساعت صفر» را اعلام کرد؛ عملیاتی که به صورت کاملا محرمانه البته با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، میان رئیس، دبیر کل جمعیت و همچنین رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر برنامه ریزی شده بود.

در این عملیات قرار بود برای زلزله فرضی 6.8 ریشتری در هشت نقطه استان تهران، یک اردوگاه با تمام امکانات برای 50 خانوار برپا شود.

در 37 دقیقه بامداد زنگ عملیات ساعت صفر تهران نواخته شد و استان‌های معین جهت پوشش زلزله فرضی تهران فراخوانده شدند تا میزان سرعت، نظم، نحوه مدیریت و امکاناتشان محک زده شود.

دو نفر ارزیاب، یک خبرنگار و یک عکاس به هر یک از هشت نقطه تهران اعزام شدند تا لحظه به لحظه عملیات تیم‌های معین را ثبت کنند که ما به منطقه چیتگر اعزام شدیم و استان معین‌مان هم کرج انتخاب شد.

حوالی ساعت یک بامداد از شهریار به پایگاه امداد و نجات در پارک چیتگر رسیدیم و منتظر ماندیم تا تیم عملیاتی از استان معین به ما بپیوندد. حوالی ساعت 2 بامداد تیم مذکور رسید، پاکت دربسته مربوط به کد جی پی اس منطقه عملیات (کد مربوط به طول و عرض جغرافیایی منطقه مربوطه) را دریافت کرد و با وارد کردن آن کد به دستگاه جی پی اس، راهی منطقه مذکور شد.

حدود ساعت 2:30 بامداد از پایگاه امداد و نجات چیتگر خارج و پشت سر آمبولانس اعزامی از کرج همراه با سه نجاتگری که با خود آورده بود، راه افتادیم و البته قرار بود تیم‌های ارزیاب کمکی به تیم‌های عملیاتی نداشته باشند و تنها موارد را ثبت کنند.

علیرغم تمام تلاشی که تیم اولیه اعزامی از کرج انجام داد، اما گویا مقداری در نقشه خوانی جی پی اس مشکل داشتند، و به همین دلیل نهایتا با مداخله تیم ارزیاب، منطقه مورد نظر برای برپایی اردوگاه 50 خانواره مشخص شد.

چندی نگذشت که نخستین تیم همراه با 10 چادر، والور، کلمن، پتو، موکت، ست ظروف، خودروهای امدادی، آمبولانس‌ها،‌ خودروی مجهز به تجهیزات برقراری ارتباط و ... به محل رسیدند و تا حدود 5:30 دقیقه بامداد این 10 چادر برپا شد و منتظر ماندیم تا محموله بعدی برسد. کمتر از نیم ساعت بعد کامیونی دیگر از راه رسید و امدادگران در سرمای هوا مشغول برپایی چادرها در محل‌های مورد نظر شدند. حدود ساعت 8:30 آخرین چادر (چادر پنجاهم) نیز برپا شد و اقلام مربوطه در داخل چادرها قرار گرفتند.

حدود ساعت 9 صبح 5 شنبه نیز هلی‌کوپتر رئیس جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات جهت بازدید از اقدامات انجام شده به زمین نشست.

امیرمحسن ضیایی ضمن ابراز رضایت از اقدامات انجام شده، در عین حال نقاط ضعف و قوت این مانور اسکان اضطراری را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ این عملیات از 38 دقیقه بامداد امروز و بدون اطلاع قبلی آغاز شد. هدف از آن هم آمادگی جمعیت هلال احمر و استان‌های مختلف در امدادرسانی به زلزله فرضی تهران است؛ چرا که مانور نقاط ضعف و قوت را مشخص می‌کند که این نقاط باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند در مانور امروز نیز برخی قسمت‌ها خوب عمل شده و برخی قسمت‌ها نیز مشکلاتی دارند که باید به آنها پرداخته شود.

وی زیر ساخت‌های تهران جهت ارائه خدمات امداد و نجات در زلزله احتمالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: به دلیل زیر ساخت‌های نامناسب زلزله تهران می‌تواند جان باخته و مجروح زیادی داشته باشد شاید لازم باشد مردم زیادی نیز خانه‌های خود را ترک کنند. تمام این موارد در این مانور شبیه سازی شده است.

ضیایی همچنین تاکید کرد که لازم است هلال احمر جهت امدادرسانی به سوانح بزرگ، تجهیزات خود را بیشتر کند. بی تردید زلزله تهران ابعاد بزرگی خواهد داشت که به همان نسبت باید آمادگی داشته باشیم.

وی درباره کمبودهای بودجه‌ای سازمان امداد و نجات و درخواست از دولت و مجلس در آستانه فصل بودجه، گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم همانطور که تاکنون پشتیبان جمعیت هلال احمر بوده‌اند به خاطر مردم بیش از پیش به فکر مباحث جمعیت هلال احمر باشند؛ هلال احمر نهادی مردمی است و برای مردم است.

وی افزود: بحث اعتبارات جمعیت هلال احمر بسیار مهم است. هرچند سال گذشته اعتبارات خوبی برای جمعیت در نظر گرفته شد اما متاسفانه در دریافت این اعتبارات دچار مشکل هستیم.

 امیدواریم با گشایش‌هایی که در سال آینده اتفاق می‌افتد و همچنین ادامه پشتیبانی مجلس و دولت از جمعیت، بیش از پیش در جهت تحقق اهداف جمعیت هلال احمر اقدام شود.

همچنین پس از بازدید رئیس جمعیت هلال احمر استان البرز از اردوگاه 50 خانواره برپا شده در پارک چیتگر،‌ امدادگران به جمع کردن چادرهای برپا شده اقدام کردند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار