هوای استان، امسال شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده؛ چرا که تعداد روزهای آلوده استان از 3 روز در سال گذشته به متوسط 6 روز در نیمه نخست سال افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶ 03 November 2015

به گزارش تابناک یزد، بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش آلودگی، ریزگردها و گرد و غبار عامل اصلی آلودگی هوای استان است.
این غبار که به دلیل سستی خاک بر اثر خشکسالی‌های پیاپی به وجود می‌آید، در شهرهای مستقر در دشت یزد- اردکان پراکنده است؛ از این رو نه تنها آلودگی غبار در کمین سلامتی مردم است، بلکه آلودگی صنایع این دشت هم سوار بر گرد وغبار، وارد ریه مردم می‌شود تا شدت تاثیر آن را دو‌چندان کند.
آلودگی هوای یزد همچنان در حد هشدار است یعنی کودکان، سالخوردگان، زنان باردار و شیرده از کسانی هستند که در این روزهای هشدار که میزان گرد و غبار هوا بالاست، نباید در معرض مستقیم آلودگی‌ها قرار گیرند.
با افزایش تعداد روزهای آلوده استان به متوسط 6‌روز در نیمه نخست سال می‌توان گفت که مردم یزد هر 5‌روز یک‌بار، روز بحرانی را سپری می‌کنند اما به دلیل خراب بودن تابلوهای هشدار هواشناسی، بیشتر آنها حتی متوجه این وضعیت نمی‌شوند و بدون هیچ محدودیتی از این هوای آلوده استنشاق می‌کنند.
بیشتر شهرهای استان به ویژه یزد، دارای تابلوهای نمایش وضعیت آلایندگی هوا هستند اما خاموش بودن این تابلوها، باعث شده که مردم اعتماد چندانی به آنها و اطلاعاتشان نداشته باشند.

ذرات معلق، اصلی‌ترین عامل آلودگی
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: سال گذشته ماهانه 3روز آلوده داشتیم و امسال این میزان به 6 روز افزیش یافته است.
«دامون سلیمانی» می‌افزاید: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، از بین 5 پارامتر اصلی در آلودگی هوا یعنی ذرات معلق، مونوکسیدکربن، اوزن، اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان، ذرات معلق هستند.
وی ادامه می‌دهد: یکی از علل افزایش تعداد روزهای آلوده استان در سال جاری، افزیش پدیده گرد و غبار و طوفان‌های محلی است که در اثر خشکسالی‌ها و ناپایداری خاک به وجود می‌آیند.
این مسئول درباره تاثیر این ذرات معلق بر سلامت مردم می‌گوید: این ذرات معلق به تنهایی برای تنفس مردم و سلامتی آنها مشکل ایجاد می‌کنند اما خطرات گرد وغبار استان به مراتب بیشتر است.
سلیمانی توضیح می‌دهد: ذرات معلق و گرد و غباری که در هوای شهرهای استان وجود دارد، حامل آلودگی صنایع نیز هست و این موضوع تاثیر سوء آنها بر سلامت مردم را افزایش می‌دهد.
به گفته وی با توجه به استقرار صنایع استان در دشت یزد- اردکان و جریان داشتن باد غالب در این مسیر، گرد و غباری که در شهرهای استان پراکنده می‌شود، حاوی آلودگی‌های صنعتی نیز هست.

اعلام آلودگی‌های هوای استان
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان با تاکید بر این‌که این اداره کل مسئول سنجش و اعلام وضعیت آلودگی هوای استان است، ارائه راهکار برای بهبود این وضعیت را متوجه اساتید دانشگاهی و متخصصان می‌داند.
وی می‌افزاید: تیم‌های متخصص باید با شناسایی منابع این آلودگی که ممکن است متعدد هم باشند، راهکارهایی برای حل آن ارائه کنند؛ اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد، روزهای آلوده استان در ماه بیشتر نیز خواهد شد.
سلیمانی درباره تاثیر برداشت برخی صنایع ازجمله کارگاه‌های آجرپزی و کارخانه‌های کاشی و سرامیک از منابع خاک در افزایش روزهای آلوده استان نیز می‌گوید: این اظهار نظر به کار کارشناسی نیاز دارد.
وی ادامه می‌دهد: شاید برداشت‌های بی‌رویه این صنایع از منابع خاک تا حدودی در سست شدن خاک و بروز پدیده گرد و غبار موثر باشد اما یک تیم کارشناسی باید عوامل افزایش پدیده گرد و غبار در استان را ارزیابی کنند.
این مسئول با اشاره به ناپایداری شرایط جوی با بروز طوفان‌ها و کاهش بارندگی‌ها، می‌گوید: در ماه‌های ابتدایی سال جاری تعداد روزهای آلوده هر ماه حتی به 8 روز در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رسید.
وی با بیان این‌که فقط در ماه مرداد استان آلودگی نداشت، ادامه می‌دهد: در مهرماه هم استان 4‌روز آلوده را سپری کرد.
سلیمانی می‌گوید: البته روزهای آلوده درجات متفاوتی در سطح هشدار، اضطرار و بحران دارند که خوشبختانه روزهای آلوده استان تنها وضعیت هشدار را تجربه کرده‌اند. به گفته وی، در وضعیت هشدار مبتلایان به مشکلات تنفسی، کودکان، سالخوردگان و زنان باردار و شیرده نباید به صورت مستقیم از هوا استشمام کنند.

مشکلات مردم در اثر خاموشی تابلوها
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان درباره نحوه اطلاع‌رسانی به شهروندان در شرایطی که تابلوهای اعلام وضعیت آلودگی هوای شهرهای استان خاموش هستند می‌گوید: علت اصلی خاموش بودن این تابلوها، مشکلات فنی و نرم‌افزاری است که از سوی پیمانکار در حال رفع شدن است.
سلیمانی با اشاره به افزایش تعداد تابلوهای اعلام وضعیت آلودگی هوای استان ادامه می‌دهد: این افزایش باعث شده که همه تابلوها برای هماهنگی با نرم‌افزار کاربردی خاموش شوند.
وی به مشکلات راه‌اندازی تابلوها با توجه به تحریم کشورمان و ناتوانی در وارد کردن قطعات اشاره می‌کند ومی‌افزاید: به زودی این تابلوها روشن خواهند شد و وضعیت آلودگی را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

فعالیت 4 ایستگاه سنجش آلودگی در استان
به گزارش همشهری رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان از فعالیت 3 ایستگاه در شهرستان یزد و 4 ایستگاه در شهرهای میبد، اردکان، مهریز و بافق برای سنجش آلودگی هوای استان خبر می‌دهد. «دامون سلیمانی» می‌افزاید: ایستگاه‌های شهرستان یزد قادر به تشخیص انواع آلودگی هستند، اما ایستگاه‌های سنجش دیگر شهرها تنها قدرت اندازه‌گیری ذرات معلق را دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار