اندر حكايت مسافران سرگردان ،خيابان هاي آبگرفته و ترافيك هاي سنگين تهران در زمان بارش
تابناک تهران - زیر باران باید رفت، نباید منتظر تاکسی ماند چون نمی‌آید، بیاید ترافیک است و وقتی هم عزم جزم میکنی که پیاده بروی هر چند ثانیه یکبار صدای عبور یک وسیله نقلیه و بلافاصله مقداری آب که رویت پاشیده می‌شود یادت می‌اندازد که در یک شهر توسعه نیافته در حال قدم زدنی! شهری که امکان ندارد در آن یک کیلومتر مسیر آسفالته صاف و بدون چاله بیابی، اینست که وقتی که باران می‌آید تهران می‌شود شهر دریاچه‌ها.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 02 November 2015
 باز هم باران و قصه هميشگي ترافيك هاي سرسام آور تهران شروع شد. شهروندان تهراني به نبود آرامش‌هاي خاص شهر نشيني عادت كرده اند و به فراخور فصل هاي سال طعم سختي را مي چشند،تابستان با كم آبي و درخواست هاي مختلف صرفه جويي مواجه اند و پاييز و زمستان از شوك هاي عجيب و غريب آلودگي هوا،وارونگي دما و صد البته ترافيك هاي خواب آلود به تنگ مي‌آيند.

سناريوي آب گرفتگي معابر و خيابان‌ها به محض آغاز بارش‌ها، داستان هميشگي تهران است، پايتختي كه به داشته‌هايش مي‌نازد اما سالهاست كه مسئولان براي حل بحران ترافيك آن به خصوص در ايام خاص همچون زمان بارش‌ها، درمانده‌اند از سوي ديگر بر اساس آمار پلیس راهور ،حدود 4 میلیون خودرو و 3 میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد که پیش بینی می‌شود 2 میلیون و 800 هزار خودرو در زمانهای پیک فعالند در حالیکه ظرفیت معابر ما برای خودرو 850 هزار تا یک میلیون است! علاوه بر افزايش تعداد خودروهاي تهران بدون احتساب ظرفيت خيابان ها آبگرفتگي خيابان ها مزيد بر علت ترافيك تهران است.

توسعه شبكه جمع آوري آبهاي سطحي راهكاري است كه هرساله شهرداري تهران از آن به عنوان يكي از مهمترين راه حل هاي پيش رو در زمان بارش ها مي گويد در حاليكه با وجود صرف هزينه هاي هنگفت همچنان مشكلات به قوت خود باقيست.

مرتضي اكبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگار تابناك با بيان اينكه استفاده غيراصولي از فضاهاي شهري عامل مهمي در آبگرفتگي معابر و خيابان هاي تهران در زمان بارش است گفت:‌زماني كه فضاهاي مناسب عبور آب را تبديل به پاساژ و بازار مي كنيم موجب مي شود تا فضاي رودخانه ها تنگ تر شده و دخالت ها در طبيعت افزايش يابد.

وي افزود:‌رفتارهاي غيراصولي مديريت شهري و دخالت در مسير روان آبها بدون در نظر گرفتن و محاسبه خروجي آب در كانال ها يكي از دلايل بروز آبگرفتگي معابر است.
 
اكبر پور با انتقاد از ناديده گرفتن اصول بحراني در ساخت و سازها و بي توجهي به رودخانه ها و روان آبها از سوي مديريت شهري تهران تصريح كرد:‌زباله هايي كه در روان آبها رها مي شود يا در حاشيه رودخانه قرار مي گيرند با بارش باران در زيرگذرها انباشت شده و بخش اعظمي از آبگرفتگي را شامل مي شوند.

وي با تاكيد براينكه لازم است با اقدامات اصولي از رفتارهاي غيراصولي شهروندان جلوگيري شود گفت:‌بايد شهرداري تهران تدبيري همسو با مديريت بحران اتخاذ كند و از آنجايي كه متولي مديريت بحران با شهرداري است هراقدامي كه در راستاي تسهيل در امور مديريت بحران باشد، قوت است.
 
مسافران عاجز،زير باران

در زمان بارش هاي تهران ،بر همه اين مشكلات بايد صف هاي طولاني مسافران عاجز را اضافه كرد و كژتابي ها و اقدامات خودسرانه برخي از رانندگان تاكسي كه در پي سود بيشتر هستند عامل مهمي در وانفساي مشكلات زمان بحران تهران است.
 
اين در شرايطي است كه هر روز بر تعداد مسافر كش هاي شخصي شهر افزوده مي شود و در شرايط بحراني همچون بارش باران تاكسي ها به دنبال مسافران دربستي هستند.

مرضيه محمدي


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار