سلامت
گوشت قرمز در فهرست محصولاتی قرار گرفته که می تواند عامل سرطان باشد. فرآورده های گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس هم مشخصا خطرناک و سرطانزا هستند.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹ 28 October 2015
به گزارش تابناک ایلام، انتشار تازه ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت چون بمبی در محافل خبری و شبکه های اجتماعی صدا کرد و بسیاری را به وحشت انداخت. بر اساس این گزارش٬ گوشت قرمز در فهرست محصولاتی قرار گرفته که می تواند عامل سرطان باشد. فرآورده های گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس هم مشخصا خطرناک و سرطانزا هستند.

برای درک بهتر این گزارش با کرت استرایف پژوشگر مرکز بین المللی تحقیقات سرطان دیدار و گفتگو کردیم. آقای استرایف از جمله پژوهشگرانی است که در تهیه و تولید این گزارش سازمان جهانی بهداشت حضور داشته است.

آقای استرایف فراورده های گوشتی چگونه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند؟ و مشخصا رابطه آنها با کدام نوع از سرطان مشخص شده است؟
گوشتهای فرآوری شده را در گروه اول جای دادند به این معنی که ارتباط مستقیمی وجود دارد بین این فراورده ها و ابتدا به سرطان٬ به ویژه سرطان روده بزرگ. گوشت قرمز در درجه دوم اهمیت است یعنی شواهد بدست آمده نشان می دهد که ارتباطی بین گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ وجود دارد اما این شواهد آنقدر قوی نیست با وجود این٬ می تواند گفت که مصرف آن خطر ابتدا به سرطان را تشدید می کند.

تنها گوشت سفید است که در این فهرست جای نگرفته است. در این گزارش همچنین آمده است که فرآورده های گوشتی قرمز می توانند عامل سرطان روده٬ لوزالمعده و پروستات باشند.

مقدار مصرف گوشت تا چه اندازه در ابتدا به سرطان تاثیر دارد؟
مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده احتمال ابتلا به سرطان را ۱۸ درصد افزایش می دهد که در مقایسه با مثلا آلودگی هوا یا استعمال دخانیات رقم همچنان پایینی است. یادآور می شوم که استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیست سرطان را افزایش می دهد.

وزیر کشاورزی فرانسه روز گذشته گفت که مایل نیست چنین گزارش هایی موجب ترس و وحشت مردم شود. فکر نمی کنید که گزارش شما تا حدی جنجال برانگیز و ترسناک بود؟
نه اصلا این طور نیست. در گزارش ما موارد مورد بررسی به طور دقیق اعلام شده است. خطرات احتمالی نیز محاسبه و مشخص شده است. این کار ما بود. اکنون با مقامات دولتی و جامعه است که این مورد تصمیم بگیرند. کار ما جنجال سازی و تشویش اذهان عمومی نیست.

مردم واکنش های گوناگونی به این گزارش داشتند برخی آن را گواهی بر حقانیت نگرش گیاهخواران می دانستند و برخی نیز مانند این خانم دلیلی برای تغییر نمی بینیند. او می گوید که ۸۸ سال دارد و سالهاست که گوشت مصرف می کند و کاملا هم سالم است.

توصیه شما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان چیست؟
در مورد برخی مشکلات مثلا آلودگی هوا و مسایل مربوط به محیط زیست این وظیفه دولت است که کاری انجام دهد. اما خب مثلا مهم ترین کاری ما می توانیم انجام دهیم این است که سیگار نکشیم٬ مشروبات الکلی کم مصرف کنیم٬ ورزش کنیم و اضافه وزن نداشته باشیم و تا جایی که می توانیم از مصرف گوشت های فرآوری شده پرهیز کنیم.

سازمان جهانی بهداشت همچنین توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز بهتر است همواره در یک رژیم غدایی معتدل در کنار میوه و سبزی کافی باشد./پ

منبع: یورونیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار