"دکه ی خبری تابناک همدان" درنظردارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛ لذامخاطبین محترم می توانند مارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 26 October 2015

گلایه مسئولین اقتصادی ازعملکرد بانک ها

همدان پیام - تولیدکنندگان وسرمایه‌گذاران که بن ‌مایه اقتصاد استان هستند دربسیاری مواقع ازعملکرد بانک‌ها ابرازنارضایتی کرده‌اند.

آنها تأخیر درپرداخت تسهیلات، پرداخت سرمایه درگردش، ماندن طرح‌های تأیید شده در بانک‌ها ،راه نیامدن بانک‌ها به خاطر تأخیر در بازپرداخت تسهیلات و مصادره شدن اموال را بزرگترین مشکل خود با بانک‌ها عنوان می‌کنند و این موارد را از اصلی‌ترین موانع کار تولید و سرمایه‌گذاری خود در استان می‌دانند.

تاآنجا که برخی ازآنها معتقدند بانک‌ها عامل اصلی تعدادی از ورشکستگی‌ها و فرار سرمایه‌گذاران از استان هستند.

دوهفته پيش بود که نيكبخت درجلسه ستادساماندهي امورجوانان همدان صراحتاً ازعملكرد بانك‌ها در پرداخت تسهيلات حمايتي برای بخش توليد و ازدواج انتقاد كرد و گفت كه «از بانك‌هاي استان رضايت ندارم.»هفته قبل ازآن هم درجلسه كارگروه اشتغال استان از كارشكني برخي كارشناسان درطرح‌هاي سرمايه‌گذاری استان گلايه كرده واين موضوع را نبودنظارت بربانك‌هاي استان عنوان كرده بود.

امابا وجودبرگزاری جلسات متعدد وهشدارهای مکرربه بانک‌ها برای اصلاح اموروادامه همین روند توسط بسیاری بانک‌های استان وعملکرد برخی دستگاه‌ها باعث شدتا استاندار بگویدتا وقتی من درهمدان هستم اجازه نمی‌دهم کسی «چوب لای چرخ» سرمایه‌گذاربگذارد وبا اینکه اززمان تصدی‌گری خود به عنوان استانداروتا چندی پیش درسخنرانی‌های خود نسبت به بانک‌ها حمایتگرانه صحبت می‌کرداما اکنون باصراحت منتقدعملکردبانک‌های استان شده است.

البته رئيس اداره امورشعب بانک‌های استان همدان درگفت ‌وگويي باهمدان پیام نداشتن رضايت استاندارراردكردوگفت:استانداردركل ازبانك‌ها راضي است فقط براي پرداخت تسهيلات ازدواج اظهار نارضايتي كرده است؛ زيرا بخشي از كار پرداخت تسهيلات به سرمايه‌گذاران كه مربوط به استان است دراكثر بانك‌ها به خوبي انجام مي‌شود، فقط بخشي ازكار كه مربوط به تهران است كمي ماراهم ناراحت كرده وباعث نارضايتي‌ها شده است. كارشناسان استان هم اكثراًهمكاري مي‌كنند وديدمديريتي دارند.

وي كه همه امورمربوط به بانك‌ها درپرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران راسروسامان يافته ارزيابي كرد، گفت: هرتوليدكننده يا كاسبي كه به تسهيلات نيازداشته وازنظركارشناسي هم فعاليتش توجيه اقتصادي داشته باشد، با ارائه وثيقه معتبر،به وي تسهيلات بانكي پرداخت مي‌شود؛ زيرا در حال حاضر بانك‌هاي استان به اندازه كافي منابع دارند و ظرفيت خالي در اعطاي تسهيلات درهمه بخش‌ها وجود دارد.

اين سخنان در حالي است كه برخي ازتوليدكنندگان كه طرح‌هاي توجيهي آنها توسط بانك‌ها تأييد وحتی امورمربوط به تهران هم انجام شده اما درگيروداربروکراسی‌های بانكي در همدان مانده و پس ازچند ماه،هنوز ريالي ازتسهيلات را دريافت نكرده‌اند؛حال آنكه برخي بانك‌ها همین مواردراجزوآمارپرداختي تسهيلات درجلسه اشتغال ماه پیش عنوان كردند.

محمد طوماسي البته سپس ريشه نارضايتي استاندار و بسياري از سرمایه‌گذاران كه به دنبال تسهيلات هستند و موفق به دريافت نمي‌شوند را خود توليدكنندگان درپيگيري كارهايشان، سليقه‌اي عمل كردن بسياري ازبانك‌ها درپرداخت نكردن تسهيلات والبته سختگيري وتفاوت عملكرد برخي ارگان‌هاي نظارتي استان عنوان كرد وگفت كه گيركارآنها دربانك‌ها نيست بلكه بسياري ازتوليدكنندگان وسرمايه‌گذاران نمي‌توانند صورت‌هاي مالي لازم را تهيه وبه بانك ارائه كنند.

البته وی دربخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه درحال حاضر بسیاری ازبانک‌ها اعلام می‌کنند فعلاً تسهیلاتی برای پرداخت نداریم، گفت: بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند وگرنه اگر طبق قوانین رفتار کنند نباید چنین اتفاقی بیفتد.

در اين ميان اما رئيس اتاق بازرگاني استان همدان برخلاف گفته‌های طوماسی، منابع مالی بانك‌هاي استان را پايين ارزيابي كرد و گفت: در دوره دولت‌هاي نهم و دهم يك سري تسهيلات تكليفي به بانك‌ها تحميل شد كه موجب شد بانك‌ها منابعشان را به پروژه‌هايي اختصاص بدهند كه توجيه اقتصادي نداشت، حالا همين موضوع قدرت مانور را از بانك‌ها گرفته و آنها را در موقعيت متزلزل و شكننده قرار داده است. اما براي بانك‌هاي خصوصي كه بيشترين انتقاد به آنها وارد است و كمك خاصي در تخصيص اعتبارات به واحدهاي توليدي و تأمين منابع مالي و سرمايه در گردش توليدي‌ها نمی‌کنند، بايد فكري انديشيده شود، آنها كمك‌حال استان نيستند در صورتي كه منابع بانك‌ها بايد در استان خرج شود.

علی‌اصغر زبردست ادامه داد: گزارشي در دست نيست كه من بتوانم درباره عملكرد بانك‌هاي استان بگويم، اما براي بهبود اوضاع بايد دولت بخشي از بدهي‌اش به بانك‌ها را پرداخت كند تا دست بانك‌ها هم باز شود.

آنوقت بانك‌ها مي‌توانند منابعي را به دست بياورند و براي توليد و اشتغال تسهيلات بدهند. آن موقع باید مطالعات دقیقی انجام دهیم و مكانيسمي تعريف شود تا اعتبارات استان در خدمت توليد و اشتغال واقعي هزينه شود و منحرف نشود.

البته مسعود اقلامي، ‌مديركل اداره تعاون، كار، رفاه و امور اجتماعي استان همدان هم گفت: وقتي عملكرد بانك‌ها را در جلسات اعلام مي‌كنيم براساس تأييد و امضای بانک مورد نظر است، اما وقتي شخصي براي پيگيري مشكلات بانكي‌اش به اين اداره مراجعه مي‌كند حتماً پيگير حل مشكلاتش خواهيم بود تا جايي كه در مواقع نياز در جلسه‌ای، كارفرما، بانك مربوطه و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط را به جلسه دعوت مي‌كنيم تا مشكلات را موردي حل كنيم.

با این گفته‌ها کفه نارضایتی‌ها از بانک‌ها بیش از آنچه که بانک‌ها از عملکرد خود عنوان می‌کنند سنگینی می‌کند. این در حالی است که اکنون در آستانه اجرای طرح بسته خروج از رکود دولت، تکالیف متعددی روی دوش بانک‌ها گذاشته شده است، اما عملکرد گذشته این مجموعه، ناظران را نسبت به تحقق برنامه‌های بسته حمایتی دولت نگران کرده است.

در بخش دوم این گزارش نظرات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در باب عملکرد بانک‌ها آورده خواهد شد.


کیفیتی که قربانی بی‌تدبیری مسئولان شد

مهر - فرش همدان که روزی از شاخصه‌های معرفی هنر این دیار به جهانیان بوده امروز قربانی بی‌توجهی مسئولان شده و نبود مواد اولیه باکیفیت در بازار، بدبینی خریداران این هنر را دوچندان کرده است.

در مسافت حدود ۲۰ کیلومتری شهر همدان و در روستایی خوش آب‌وهوا پشت درهای کارگاه قالیبافی، سکوت جای خود را به همهمه‌ای پرانرژی می‌دهد.

میز بزرگی وسط کارگاه قرار دارد و دارهای کوچک قالی روی آن چیده شده است و هرکدام از قالیبافان چنان مشغول بافت قالی خود هستند که انگار به‌کلی از دنیای اطراف جداشده‌اند.

در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا صدای دار قالی و آوای نقشه‌خوانی به گوش می‌رسد، کلماتی که هنرمندان قالیباف هرروز تکرار می‌کنند تا اوج هنر و هویت فرش همدان را برای همیشه تاریخ زنده نگه‌دارند.

آری اینجا روستایی در دل استان همدان است که زنان و دختران آن هنر قالیبافی را حرفه خود انتخاب کرده‌اند، به امید آنکه روزی وضعیت صادرات این هنر رنگ و رویی به زندگی‌شان ببخشد.

به تایید تاریخ، فرش دستباف ایرانی، نمونهٔ بی‌بدیل پیوند تاریخ و فرهنگ باهنری متعالی است که آثار فاخری از اصالت و معنویت ایران را تقدیم جهانیان کرده است.

در غیاب قالی ایران در بازارهای جهانی، قالی‌های دست‌بافت چینی در سطح بین‌الملل جولان می‌دهد.

صنعت قالی ایران شاید تنها نمونه از صنعتی باشد که از قرن‌های گذشته به‌عنوان یک هنر- صنعت جهانی یکه‌تاز بازارهای بین‌الملل بوده و آوازه آن تقریباً در همه نقاط جهان پیچیده اما اکنون زیر بار مسائل و مصائب اقتصادی به دست فراموشی سپرده‌شده است و به‌تدریج به سمت نابودی به‌پیش می‌رود چراکه اکنون در غیاب قالی ایران در بازارهای جهانی، قالی‌های دست‌بافت چینی در سطح بین‌الملل جولان می‌دهند.

همدان نیز از این قانون مستثنا نیست و در چند دهه اخیر این هنر در کشور و به‌خصوص در استان همدان بابی مهری روبرو شده که حاصل آن کاهش تولید و درنتیجه کاهش صادرات این کالا بوده و این در حالی است که تولید فرش در استان تاریخی همدان جزئی از فرهنگ و آداب مردم محسوب می‌شود.

نگاهی به آمار نشان می‌دهد فرش دستبافت در سال‌های اخیر با کاهش صادرات مواجه شده که می‌توان کم‌توجهی به بازاریابی این محصول و به میدان آمدن رقبا را از دلایل کاهش صادرات فرش در ایران و همدان عنوان کرد.

در استان همدان ۴۹ هزار بافنده فرش دستبافت وجود دارد

در استان همدان ۴۹ هزار و ۲۰۵ بافنده فرش دستبافت وجود دارد که ۹ هزار و ۳۸۳ نفر معادل ۱۹ درصد بافندگان فرش دستبافت مرد و ۳۹ هزار و ۸۲۲ نفر معادل ۸۱ درصد بافندگان فرش دستبافت استان همدان زن هستند.

تعداد فروشندگان فرش دستبافت در استان همدان ۱۵ نفر و تعداد طراحان و نقشه کشان ۳۸ نفر است و طبق آخرین آمار در استان همدان حدود ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم در زمینه فرش دستبافت و مشاغل جانبی آن فعالیت دارند.

گذشته از اینکه ایران بازار صادراتی فرش دستبافت خود را ازدست‌داده چنین عنوان می‌شود که فرش‌های تولیدی در استان همدان کیفیت لازم را ندارند و حال‌آنکه پیش‌ازاین قالی استان همدان درزمینهٔ کیفیت با مشکل چندانی روبرو نبوده است.

در همین خصوص رئیس اداره فرش استان همدان بابیان اینکه باید از مجموعه‌های بافنده حمایت کنیم و بودجه‌ای مجزا برای تشکل‌های بافنده فرش اختصاص دهیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته به هیچ‌یک از تعاونی‌ها حتی یک ریال هم در هیچ قالبی پرداخت‌نشده است.

احمد علی‌بابایی بابیان اینکه برای بالا بردن کیفیت فرش باید اعتبار داشت تا مواد اولیه باکیفیت وارد بازار همدان شود، گفت: در حال حاضر مواد موجود در بازار همدان بی‌کیفیت است و موجب شده که کیفیت قالی‌ها پایین بیاید.

وی بابیان اینکه در همدان حدود ۶۰۰ بافنده وجود دارد که اگر حمایت شوند و کارشان رونق بگیرد نقش عمده‌ای در تولید، صادرات و اشتغال‌زایی استان خواهند داشت ، گفت: همدان بافنده‌های بسیار ماهری داشته و با توجه به اینکه فرش همدان ضخیم، درشت‌بافت و ارزان‌قیمت است در کشور محبوبیت دارد اما اگر کیفیت مواد اولیه آن بالا برود و تولیدکنندگان حمایت شوند، قالی همدان می‌تواند بازار بزرگ‌تری در کشور و دنیا به دست بیاورد.

در حال حاضر مشکل مواد اولیه مرغوب وجود دارد

بابایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مشکل مواد اولیه مرغوب در بازار وجود دارد وگرنه قالی‌بافان زحمت خود را می‌کشند، در خصوص راه های در نظر گرفته‌شده برای افزایش صادرات فرش از استان همدان و سایر استان‌ها به خارج از کشور گفت: مرکز ملی فرش ایران همایشی ترتیب داده که از پنجم آبان ماه به مدت سه روز رؤسای ادارات فرش استان‌ها دورهم جمع شوند و راهکارها و سازوکارهای برون‌رفت از بحران فرش بررسی و تصمیم‌هایی اتخاذ شود.

وی بابیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌ها زمان‌بر است، گفت: ایران بیش از یک دهه است که بازار جهانی را ازدست‌داده و چین و هند توانسته‌اند سلیقه مشتریان را به دست بگیرند و اکنون برای در دست گرفتن این بازار و ورود همدان به بازار جهانی باید برنامه دقیق و مدونی وجود داشته باشد.

بابایی بابیان اینکه تا نتوانیم سلیقه بازار و مصرف‌کننده را شناسایی کنیم تولید هم بی‌فایده است، گفت: اگر موفق شویم سفارش کار بگیریم پس از تولید از بحران‌ها خارج خواهیم شد.

۱۰۰ هزار بافنده در استان همدان فعالیت می‌‌کرد که به سبب کاهش درخواست فرش دستبافت ۵۰ درصد از این تعداد از چرخه بافت فرش خارج شدند

وی با اشاره به اینکه به سبب نبود بازار فروش فرش دستبافت بسیاری از تولیدکنندگان نیز از چرخه تولید خارج شدند، افزود: در سال‌های گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار بافنده در استان همدان فعالیت می‌‌کرد که به سبب کاهش درخواست، بخش زیادی از این گروه از چرخه بافت فرش خارج شدند.

علی بابایی بابیان اینکه کاهش صادرات فرش دستبافت به کشورهای دیگر تولید را با مشکلاتی مواجه کرد، عنوان کرد: کانادا و آمریکا از بازارهای هدف صادراتی استان همدان بودند که از سال ۸۵ تاکنون روند صادرات فرش دستبافت به این کشورها نزولی بوده و درنهایت به صفر رسیده بود.

رئیس اداره فرش استان همدان بابیان اینکه درج فرش دستبافت در توافق‌نامه نشان از ارزشمندی و جایگاه استراتژیک این محصول دارد، افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد تولید فرش دنیا توسط ایران انجام می‌شود که این مسئله فضای خوبی را برای صادرات فرش ایجاد می‌کند.

آینده خوبی برای فرش دستبافت استان همدان پیش‌بینی می‌کنیم

وی با اعلام اینکه آینده خوبی برای فرش دستبافت استان همدان پیش‌بینی می‌کنیم، بیان کرد: همدان باید در فضای رقابتی جدید به‌صورت جدی ورود پیدا کند تا اصالت و کیفیت فرش دستبافت همدان را در بازارهای جهانی حفظ کند.

وی عنوان کرد: پس از برداشته شدن تحریم‌ها ایران مجدد بازار را در دست خواهد گرفت و همدان نیز با داشتن قالی‌بافان مجرب، در صورت حمایت حتماً می‌تواند یک پای صادرات فرش باشد.

استاندار همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه فرش همدان در دنیا معروف است اما متأسفانه بدون حمایت و برنامه‌ریزی، خوب معرفی نشده است، گفت: باید نقشه فرش همدان در فرش‌بافی‌ها کار شود و فراموش نشود.

دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث فرش باید کمک‌حال تولیدکننده وسرمایه‌گذار باشند

محمدناصر نیکبخت ادامه داد: دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث فرش باید کمک‌حال تولیدکننده و سرمایه‌گذار باشند و شرایط را برای تولید و صادرات فرش از استان آماده کنند

استاندار افزود: متأسفانه تولید و صادرات فرش در آمار استان محاسبه نمی‌شود و صادرات از طریق‌ دیگر انجام می‌شود که در آمار نیست و جای تأسف دارد که برای فرش همدان برنامه‌ریزی و حمایتی در سال‌های اخیر نشده است

استاندار همدان عنوان کرد: باید در روستاهای پرجمعیت، فرمانداری مکان لازم را برای آموزش فراهم و برای پیشبرد کار همکاری و کمک کند.

محمود امیری فروشنده فرش در سرای روحانی همدان نیز، ورود فرش ماشینی را آفت رشد و توسعه هنر ایرانی دانست و گفت: ورود فرش‌های ماشینی و تبلیغات گسترده آن‌ها به همراه قیمت ارزان این کالای صنعتی بخش عمده‌ای از بازار فرش دستباف را گرفته است.

این تولیدکننده افزود: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در صنعت فرش دستباف کار عاقلانه‌ای نیست، پدرم حدود ۴۰ سال از عمرش را در این راه گذراند و می‌خواستم ادامه‌دهنده شغل او باشم ولی به دلیل رکود بازار فرش مجبور شدم تغییر شغل بدهم اما ضرر کردم و از سر ناچاری دوباره وارد این حرفه شدم .

وی گفت: تولید فرش سرمایه زیادی می‌خواهد و بسیاری از کسانی که دنبال سودآوری در کوتاه‌ مدت هستند نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند.

امیری یادآور شد: اگر دولت تسهیلات بیشتری در بخش صادرات فراهم کند تولیدکننده می‌تواند فرش دستباف را در داخل با شرایط بهتر و قیمت کمتری به مصرف‌کننده عرضه کند و صنعت فرش رونق می‌گیرد.

یک کارشناس فرش دستبافت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امروزه فرش دستبافت در استان همدان نسبت به گذشته رونق کمتری دارد، اظهار داشت: همدان یکی از مراکز اصلی تجارت فرش در منطقه غرب کشور بوده و می‌طلبد که دوباره به جایگاه گذشته خود بازگردد.

لیلی علوی بابیان اینکه قالیبافان شهر همدان در یک قرن گذشته از انواع طرح‌های رایج در ایران ازجمله افشان شاه‌عباسی، لچک ترنج شاه‌عباسی و غیره استفاده کرده‌اند، عنوان کرد: روستاهای اطراف همدان دارای طرح‌های خاصی هستند که عموماً به‌صورت ذهنی بافته می‌شوند.

کاهش کیفیت مواد اولیه و دخل و تصرف در طرح‌های محلی از مرغوبیت فرش همدان کاست

وی فرش قدیم و محلی همدان را از زیباترین و شادترین فرش‌های ایران دانست و بیان داشت: کاهش کیفیت مواد اولیه، دخل و تصرف در طرح‌های محلی و یا فراموش‌شدن آن‌ها تا حد زیادی از مرغوبیت فرش همدان کاست که این کاهش مرغوبیت سبب کم شدن استقبال از فرش همدان شد.

کارشناس فرش دستبافت بابیان اینکه قالی اصیل و محلی همدان از نوع یک پود است اما قالی‌های جدید در همدان به‌صورت دو پود بافته می‌شوند، عنوان کرد: بسیاری از قالی‌های همدان پس از بافت پرداخت می‌شوند اما قالی‌های محلی در هنگام بافت پرداخت می‌شوند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است درگذشته هنر قالیبافی به‌عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شد و هر خانواده‌ای با زدن گره‌هایی بر چله، امید به گشایش گره زندگی داشت و هر دار قالی که پایین می‌‌آمد دختر به خانه بخت می‌رفت، پسر با خیال آسوده تشکیل زندگی می‌داد و مستأجران صاحب سرپناهی می‌شدند. اما در حال حاضر این صنعت نه‌تنها جایگاهی در میان زنان و مردان قالیباف ندارد بلکه رو به فراموشی است.

حال برای رهایی از مشکلات کنونی در عرصه تولید و صادرات فرش باید اقدامات جدی و ریشه‌ای صورت گیرد که با شناخت سلیقه‌های بازارهای هدف، تعریف حداقل‌های استاندارد فرش برای جلوگیری از کاهش کیفیت، سیاست‌گذاری ،برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای نوین برای توسعه صنعت فرش همدان می‌توان موجبات رشد، رونق و توسعه این صنعت را فراهم کرد.


برگزاری آیین عزاداری سومین روزشهادت امام حسین (ع)

ایرنا - همزمان با سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش عزاداریهای مردم استان همدان در این روز با شکوه خاصی برگزار شد.

مردم دارالمومنین همدان از جمله شهرهایی است که سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را با شکوه خاصی برگزار می کنند و از اولین ساعات صبح امروز دوشنبه با حضور در خیابان ها و عزاداری ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز می کنند.

عاشقان و شیفتگان ابا عبدالله الحسین (ع) در همدان از سالیان گذشته و بر اساس آداب و رسوم خاصی آیین عزاداری سومین روز شهادت امام حسین (ع) را برگزار می کنند.

بازسازی و به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد در سومین روز شهادت امام حسین (ع) یکی از برنامه هایی است که هیات های عزادار همدانی آن را اجرا می کنند تا مظلومیت شهدای دشت نینوا را برای مردم دارالمومنین به نمایش درآورند.

در این روز هیات های عزادار با حضور گسترده و پرشور به سبک و شیوه های خاصی به یاد مظلومیت اسرای دشت نینوا به نوحه سرایی و عزاداری می پردازند.

هیات های قدیمی و معروف همدان از جمله هیات شالبافان، جولان، امامزاده یحیی، نظر بیگ و زینبیه در دارالمومنین همدان مربوط به محله خاصی است که هیات عزاداری مخصوص به خود را دارد که اغلب نام محله قدیمی را بر روی هیات ها می گذارند که این هیات ها در سومین روز از شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به عزاداری و سوگواری می پردازند.

این هیات های عزادار به ویژه هیات امامزاده یحیی(ع) که مسوول برپایی این آیین باشکوه است در سومین روز شهادت امام حسین (ع) با بازسازی برخی از صحنه های کربلا، مظلومیت شهدای دشت نینوا و اسرای کربلا را تداعی می کنند.

بر پایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم (ع)، گهواره حضرت علی اصغر و پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر اباعبدالله، صحنه سازی خرابه شام، به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا، به حرکت دراوردن شتر و خیمه های سوخته که حادثه کربلا را روایت می کند از جمله برنامه های هیات های عزادار در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است.

توزیع انواع نذری از جمله قیمه، حلیم ، نان و ماست ، حلوا ، شله زرد، استقرا ایستگاه های صلواتی و توزیع چای ، شیر و خرما و ذبح قربانی در مقابل هیات های عزادار از دیگر آداب و رسوم مردم همدان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است.

همچنین نماز ظهر سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در میدان امام خمینی (ره) این شهر اقامه می شود.

عزاداران و سوگواران حسینی در شهر دارالمومنین همدان پس از برگزاری آیین های عزاداری سومین روز شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) همزمان با اذان ظهر به عزاداری خود پایان داده و نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه می کنند.

استان همدان حدود دو هزار و 100 هیات مذهبی دارد.


یادبود گرامیداشت شهدای مدافع حرم دربهار

فارس - مردم شهر بهار در یک حرکت خودجوش یاد و خاطره چهار شهید مدافع حرم همدان را در مسجد امام (ره) شهرک فرهنگیان بهار گرامی داشتند.

مردم شهر شهید‌پرور این شهرستان مراسم با شکوهی را در تجلیل و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سردار حسین همدانی، مجید صانعی، مجتبی کرمی و سید‌میلاد مصطفوی در مسجد امام(ره) شهرک فرهنگیان برگزار کردند.

این مراسم یک برنامه خودجوش مردمی بود که توسط نمازگزاران و هیئت امنای مسجد امام خمینی (ره) شهرک فرهنگیان بهار برگزار شد و سردار مهدی فرجی نیز در این مراسم حضور داشت.

حجت‌الاسلام علی بیگلری در این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و مراسم با مداحی مصطفی میرزایی در مدح سرور و سالار شهیدان ابا‌عبد‌الله‌الحسین (ع) ادامه یافت، حضور جمعیت به حدی زیاد بود که بسیاری از مردم نتوانستند وارد مسجد شوند و از بیرون مسجد مراسم را دنبال کردند.

لازم به ذکر است خانواده‌های شهدای مدافع حرم نیز در این مراسم با شکوه حضور داشتند و شاهد ابراز عشق و علاقه مردم و قدر‌دانی آنان از شهیدان گرانقدر شهرشان در دفاع از ارزش‌های سلام بودند.


انهدام باند سارقان احشام درکبودراهنگ

کورنگ - فرمانده نیروی انتظامی کبودراهنگ از انهدام باند سارقان احشام در کبودراهنگ خبر داد.

پژمان قویمی با اشاره به گزارشهای مردمی مبنی بر سرقت احشام در روستای خانآباد این شهرستان اظهار کرد: مأموران انتظامی با اعزام به محل مورد نظر، موضوع را مورد پیگیری قرار دادند.

وی از شناسایی چهار نفر از سارقان خبر داد و گفت: سارقان با استفاده از غفلت صاحبان احشام، آنها را سرقت کرده و به طور ماهرانه‌ای در داخل ماشین جاسازی کرده بودند که با کمک اهالی دستگیر شدند.

فرمانده نیروی انتظامی کبودراهنگ بیان کرد: در راستای پیشگیری از سرقت احشام در شهرستان کبودراهنگ، اقدامات موثری از سوی نیروی انتظامی انجام شده است.

وی با بیان اینکه دامداران باید با هوشیاری در حفظ اموال خود کوشا باشند، گفت: نیروی انتظامی با پشتوانه و حمایت مردم همواره در راستای خدمت‌رسانی و حفظ امنیت و برقراری انضباط اجتماعی در تلاش است.

قویمی از اهالی روستاهای شهرستان کبودراهنگ خواست احشام خود را بدون صاحب در مراتع و اراضی رها نکنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک را با پلیس 110 در میان بگذارند.


توهین به بزرگان نظام آفتی بزرگ

همدان نیوز - عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت: هر نوع هتک حرمت، از سوی هر گروه و جریانی مذموم است اتفاقی سازمان‌یافته‌ بود و آفت بزرگی است.

بهروز نعمتی با انتقاد از شعارهای کنایه‌آمیز تندروها علیه رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم شام غریبان بیت رهبری، اظهار داشت: هر نوع هتک حرمت، از سوی هر گروه و جریانی مذموم است و گمان می‌کنم آن‌چه در جریان مراسم شام غریبان بیت رهبری اتفاق افتاد و پیش از آن نیز موارد مشابه آن‌را شاهد بودیم، آفت بزرگی برای نظام است.

وی افزود: مسئولین نظام همگی افرادی زحمت‌کش هستد که شب و روز برای اعتلای نظام و راحتی مردم تلاش می‌کنند و دلیل نمی‌شود اگر نظرات‌شان درخصوص مسئله‌ای خاص با عقاید و سلیقه‌مان متفاوت بود، به آن‌ها بی‌حرمتی و اهانت کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس با تاکید بر این‌که چنین برخوردهایی مسبوق به سابقه‌‌اند، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و همچنین آیت‌الله سیدحسن خمینی افرادی نیستند که هرکسی از راه رسید به آن‌ها بی‌حرمتی کند. این افراد با هر عقیده و گرایش سیاسی، خدمت‌گذار نظام‌اند و فارغ از آن هیچ‌نوع توهین، بی‌حرمتی، تخریب و سوءظنی در شرع ما پذیرفته نیست.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس اضافه کرد: هر مسئولی برای هر تصمیمی که می‌گیرد، دلایل روشنی دارد و با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: نکته عجیب دیگری که در این خصوص مشاهده می‌شود،‌ سکوت بسیاری از مسئولان است و متاسفانه شاهد هستیم بسیاری در برابر این اتفاقات تنها سکوت می‌کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس با تاکید بر لزوم برخورد جدی با بی‌حرمتی و شعارهای توهین‌آمیز به مسئولان نظام، گفت: این اتفاقات به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست و من از مسئولان قوه قضاییه، عزیزان‌مان در وزارت اطلاعات و همچنین اطلاعات سپاه پاسداران می‌خواهم با جدیت این موضوع را پیگیری کنند و با این افراد برخورد کنند.

نعمتی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال، چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من و مسببان این اتفاق باید منتظر باشند که این اتفاقات دامن خودشان را هم بگیرد.


همدان خصوصیات کلان‌شهری را ندارد

تسنیم - نایب رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان نمودها و خصوصیات کلان‌شهری را ندارد، گفت: برج‌های همدان براساس تصمیمات آنی، دفعی و احساسی ساخته شده است.

حمیدرضا طبی مسروربا بیان اینکه همدان باید به عنوان یک کلان‌شهر واقعی در سطح کشور شناخته شود، اظهار داشت: براساس نام‌گذاری، همدان یک کلان‌شهر است ولی نمودها و خصوصیات کلان شهری را به خود ندیده است.

وی با اعلام اینکه بلندمرتبه‌های ساخته شده در همدان، براساس تصمیمات آنی، دفعی و احساسی بوده است، افزود: متاسفانه در حال حاضر پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی در همدان وجود ندارد که به صورت منطقی و کارشناسی جانمایی شده باشد.

طبی مسرور تصریح کرد: بیشتر برج‌هایی که در شهر همدان شکل گرفته شاید نیاز آن روز بوده که آنی تصمیم‌گیری شده ولی اگر به صورت کارشناسی برج‌سازی و جانمایی آن نگاه شود در رینگ اول و دوم جایگاهی برای ایجاد برج وجود نداشته و از رینگ سوم به بعد باید بلندمرتبه‌سازی شکل گیرد.

وی عنوان کرد: افرادی در شهر همدان هستند که در زمان ساخت و ساز برابر پروانه عمل نکرده و مازاد بر پروانه تغییراتی را در نوع کاربری و نوع استفاده از مجموعه انجام می‌دهند که این موضوعات خلاف قانون است.

عضو شورای شهر همدان تصریح کرد: زمانی که طرح تفصیلی و جامع شهر تهیه می‌شود باید تمام نیازهای شهر در آن دیده شود، به طوری که نیازهای شهر به کاربری، ارتفاع و عرض معابر دیده در این طرح‌ها تامین شود.

طبی مسرور با اشاره به اینکه هر اتفاقی که خارج از این چارچوب رخ دهد به طرح تفصیلی شهر خلل وارد می‌کند، عنوان کرد: خلل در طرح تفصیلی، سیاست‌های کلی و برنامه‌های آینده که برای شهر پیش‌بینی شده را دچار تغییر و دگرگونی می‌کند ولی ممکن است در مواردی این تغییرات در جهت مثبت باشد.

وی با اعلام اینکه شهرداری، نهاد عمومی بوده که باید بودجه خود را تامین کند، افزود: منبع و مرجعی برای تامین اعتبارات شهرداری وجود ندارد و منابع دولتی برای رفع نیازهای روزمره به شهرداری تعلق نمی‌گیرد.

طبی مسرور اظهار داشت: کاهش ساخت و ساز و رکود نسبی تنها صنعت فعال در استان همدان چالشی است که شهرداری‌های کشور و همدان با آن مواجه هستند و همین امر سبب شده تا برخی از این موقعیت استفاده کرده و تغییراتی در ساختمان‌های خود به صورت غیرقانونی ایجاد کنند.

وی بیان کرد: شهرداری هم که نیازمند درآمدزایی است پرونده این ساختمان‌ها را به کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌کند که در نهایت درصد زیادی برای این مغایرت‌ها جریمه صادر شده و در موارد محدود و اندکی نیز بازگشت به حالت پروانه و تخریب صادر می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر همدان تاکید کرد: بر این اساس باید به این نتیجه رسید که در طرح تفضیلی گذشته همدان دقت کافی برای نیازهای شهر صورت نگرته یا اینکه شهرداری همدان زیاده خواهی کرده و بیشتر از قانون با مردم برخورد کرده است.

وی اظهار داشت: در طرح تفصیلی آینده باید موشکافانه و با دقت مواردی که سبب مغایرت و تخلف شهروندان می‌شود را شناسایی کرده و راهکارهایی را برای آنها در طرح تفصیلی پیش‌بینی کنیم، اگر نیاز شهر کاربری تجاری، ارتفاع زیاد یا پهنه‌های خاص است به مشاور طرح تفصیلی پیشنهاد شود تا بتوان به طرح مطلوبی دست پیدا کنیم.

طبی مسرور عنوان کرد: طرح تفصیلی آینده باید کارشناسانه از مشاور تحویل گرفته شده و به صورت دقیق از آن دفاع شود تا شاهد باشیم شهرداری همدان درآمدهای منطقی خود را به صورت مستمر داشته و مردم نیازی به تخلف و مغایرت‌ها احساس نکنند.

عضو شورای شهر همدان تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری همدان برای تامین هزینه‌ها نیاز به کسب جرایم تخلفات و مغایرت با پروانه‌های ساختمانی است ولی به عنوان عضو شورا شهر با این موضوع مخالفم.

وی افزود: متاسفانه شهرداری همه ساله که بودجه‌ها و منابع پیشنهادی خود را معرفی می‌کند، مبلغ چشمگیری از درآمدهای ماده 100 را به عنوان منابع درآمدی شهرداری لحاظ می‌کنند که سبب می‌شود از همان ابتدا برای تحقق این درآمدها تلاش شکل گیرد.

طبی مسرور بیان کرد: اگر نیازهای واقعی شهر را حس کرده، پیشاپیش زمینه رفع آنها را تامین کنیم و براساس قانون حقوق مردم را در اختیار آنها بگذاریم دیگر شاهد بروز تخلف و مغایرت در شهر همدان نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهایی که از طریق کمیسیون ماده 100 کسب می‌شود به هیچ وجه نمی‌توان نام کوششی روی آنها نهاد، عنوان کرد: کوشش زمانی است که در جهت منافع دو جانبه مردم و شهرداری باشد، شهردرای همدان باید دنبال فعالیت‌هایی باشد که ضرر و زیانی را برای هیچ کدام از اقشار جامعه ایجاد نکند.


انتقام گیری با انتشار تصاویر شخصی

تابناک همدان - با مراجعه شهروند همدانی و در دست داشتن شکوائیه ای مبنی بر انتشار تصاویر شخصی وی با نوشتن الفاظی بسیار رکیک در زیر آنها و ارسال آن برای دوستان و آشنایان که این امر موجب هتک حیثیت وی شده است،موضوع در دستور کار فوری کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت .

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد تصاویر در استان همجوار و به سفارش یکی از اقوام شاکیه منتشر شده است.

فردی که در یکی از شبکه های اجتماعی تحت موبایل تصاویر شخصی شهروند همدانی را با الفاظ رکیک منتشر کرده بود توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان دستگیر شد.

سرهنگ امینی با اعلام این خبرافزود: با مراجعه شهروند همدانی و در دست داشتن شکوائیه ای مبنی بر انتشار تصاویر شخصی وی با نوشتن الفاظی بسیار رکیک در زیر آنها و ارسال آن برای دوستان و آشنایان که این امر موجب هتک حیثیت وی شده است،موضوع در دستور کار فوری کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتاهمدان در ادامه گفت: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد تصاویر در استان همجوار و به سفارش یکی از اقوام شاکیه ساخته و منتشر شده است.

این مقام انتظامی گفت: باانجام اقدامات فنی و با بکارگیری شگردهای پلیسی، فرد سازنده و سفارش دهنده این تصاویر شناسایی و با اخذ دستور از مقام قضایی دستگیر شدند.

سرهنگ امینی اظهار کرد:.متهمین در مواجهه با ادله و مستندات انکارناپذیر رایانه ای به بزه انتسابی اقرار و در باز جویی های فنی بعمل آمده متهم سفارش دهنده تصاویر انگیزه خود را انتقام گیری از زن دایی به دلیل اذیت و آزارهایی که به شخص دایی و خانواده وی روا داشته عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا همدان در پایان به شهروندان توصیه کرد:با توجه به اینکه طبق قانون جرائم رایانه ای هتک حیثیت و نشر اکاذیب و تصاویر شخصی جرم محسوب می شود،در صورت مواجهه با موارد مشابه مراتب را سریعا به پلیس فتا به نشانی اینترنتی WWW.CYBERPOLICE.IR یا شماره تلفن 2182675 اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار