یک ماه محرم است و یک نذری قیمه. از قدیم هم 'قیمه امام حسینی' در مراسم عزاداری معروف بوده، اما اگر در هیات های مختلف بگردید، حتما به موارد دیگری هم بر می خورید.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴ 21 October 2015
90 درصد نذری های مردم در هیات های مختلف قیمه است. سالیان سال دقیقا از زمان پدر و پدر بزرگ و .... این غذای خوشمزه ایرانی جزو جدانشدنی دسته های عزاداری بوده است البته یارغار قیمه که همان قرمه سبزی باشد هم در خیلی از هیات ها به عزاداران داده می شد اما این روزها و با افزایش هیات های مختلف در مناطق مختلف تهران و حتی شهرستان ها تنوع غذایی هم بیشتر شده و مردم نذرهایی را برای برآورده شدن حاجت هایشان ادا می کنند که کمی عجیب و غریب است.

از شیرموز و نسکافه و لواشک گرفته تا پیتزا و کباب برگ و چنجه و البته میگوی سوخاری! حتی آقایی هست که به قالیبافان نخ می دهد، یا هستند کسانی که تصمیم می گیرند یک حسینیه یا امامزاده را به تنهایی جارو بزنند یا پای پیاده و یا سینه خیز مسیر بین حرم امام حسین(ع) تا حرم حضرت ابوالفضل را طی کنند.....در این گزارش با انواع و اقسام نذری های جالب و عجیب که در تهران و بعضی از شهرستان های ایران ادا می شود، آشنا شوید.


** شیر موز در ایستگاه صلواتی
در یکی از ایستگاه های صلواتی منطقه 18 تهران (محله تولیدارو) یک بار اتفاق جالبی افتاد. معمولا در این ایستگاه صلواتی چای ساده و گاهی چای با دارچین بین عزاداران حسینی تقسیم می شود اما بارها مشاهده شده که مردم نذورات خودشان از جمله، شیر، شربت، عدسی، آش رشته و ... را تحویل ایستگاه داده اند تا بین سینه زنان و زنجیر زنان توزیع شود.

اما جالب اینجاست که دو سال پیش یک نفر چند کارتن موز را برای خیرات آورد. موزهایی که با پیشنهاد یکی از افراد داخل ایستگاه با شیر و شکرهایی که از ساعاتی قبل به ایستگاه آورده شده بود شیرموز را تحویل عزاداران داد. یکی از نفراتی که سالهاست در این ایستگاه صلواتی فعالیت می کند در این مورد می گوید: «سه - چهار ساعت طول کشید. چند تا مخلوط کن قرض گرفتیم و به مردم شیر موز دادیم. اما جالب بود و با استقبال مردم هم روبرو شده بود.»

** پیتزا در روز عاشورا
شاید این اتفاق برای یک بار افتاده باشد آن هم به دلیل اینکه این پیتزا فروشی که در منطقه پیروزی تهران قرار دارد تازه تاسیس بود و به عزاداران حسینی پیتزا می داد. نذری ای که شاید در آن منطقه برای نخستین بار مشاهده شده و دیگر کسی ندیده که آن پیتزا فروشی در ماه محرم با این غذای فرنگی از عزاداران پذیرایی کند.

یکی از نفراتی که آن زمان پیتزای نذری خورده در این مورد می گوید:«خیلی زود تموم شد. به هر حال پیتزا بود و کمتر کسی است که دوست نداشته باشد.اما در کل جالب بود و مردم خیلی زود پیتزاها را خوردند. بعضی ها هم با کارتن آنها را می بردند.اما یادم است که خیلی زود تمام شد. البته تعدادش هم مثل قیمه و قرمه سبزی زیاد نبود اما در هر صورت نذری بود.»

البته نذری پیتزا فقط مربوط به محله پیروزی تهران نیست. در محله 15 خرداد هم عزاداران با پیتزا پذیرایی می شوند. از جای خبر رسیده که در اصفهان هم در یکی از هیات ها مثل تهران پیتزا را به عنوان نذری بین سینه زنان تقسیم می کنند.غذایی که پخت و پز آن سخت و زمان بر است اما چون نذر بوده مردم آن را در روزی که نذر کرده اند، ادا می کنند.

** چلوکباب برگ، کوبیده، میگوی سوخاری و کباب ترکی در ظهر عاشورا
هیاتی در خیابان پاسداران. غذاهای این هیات در طول 10 شب محرم متفاوت است و معمولا از یکی از رستوران های معروف تهران تهیه می شود. یک روز کباب کوبیده، یک روز کباب برگ و البته مشاهده شده که یک روز هم میگو داده اند. با این حال آنها در ظهر عاشورا با کباب ترکی هم از عزاداران پذیرایی کرده اند و به نظر این تبدیل به یک عادت شده است که در روز دهم محرم کباب ترکی می دهند.

** چنجه های معروف در ظهر عاشورا منطقه نیاوران
یکی از هیات های معروف در منطقه نیاوران ظهر روز عاشورا با یک غذای ویژه از عزاداران حسینی پذیرایی می کند. غذاهای این هیات به اندازه ای هست که به همه عزاداران یک پرس چنجه برسد. نظم در این هیات حرف اول را می زند و جالب اینجاست که به خانه ای نزدیک هیات هم از این عذای نذری داده می شود.

** تجریش،هیات کاشف الکرب و آبگوشت،حسینیه ثارالله و فسنجان
یکی از قدیمی ترین هیات های تهران در منطقه تجریش است. آنها سالهاست که در کنار کباب کوبیده و قیمه به مردم آبگوشت می دهند. این در حالی است که نزدیک این هیات حسینیه ثارالله قرار دارد که آنها هم با خورشت فسنجان از مردم پذیرایی می کنند.

** لاهیجانی های مقیم تهران و غذای شمالی
هموطنان شمالی هم که در هیات جواد الائمه برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند با انواع غذاهای شمالی از عزاداران پذیرایی می کنند. البته در این هیات بیشتر خود لاهیجانی ها حضور دارند و غذاهایی نذری می دهند که باب طبع خودشان است.

** حسینیه سادات عراقی؛ چهار راه گلوبندک
نذری های این حسینیه عجیب نیست و قیمه، قرمه سبزی و ...است اما آنچه باعث شده تا این حسینیه در این فهرست قرار بگیرد این است که در این هیات فقط به بانوان نذری می دهند.

** خورشت بادمجان در بهارستان
هیاتی با قدمت 50 ساله در منطقه بهارستان وجود دارد که بیشتر ورزشکاران و کشتی گیران در این هیات حضور دارند. در این هیات بادمجان هایی سرو می کنند که باعث شده شهرت آن به سراسر ایران برسد. ورزشکارانی مثل عباس جدیدی هر سال سری به این هیات می زنند.

** رشت، نذری لواشک با آب انار و مسقطی
در رشت آقایی هست که هر سال نذری عجیبی را به کودکان می دهد. ماجرا از اینجا شروع می شود که پسر این بنده خدا برای برآورده شدن حاجتش این نذر را می کند و پس از اینکه به مراد دلش می رسد ترکیبی از لواشک دستچینی (نوعی لواشک)، آب انار و مسقطی را بین 30 نفر از همکلاسی هایش تقسیم می کند.از آن سال به بعد تا امروز که تقریبا 9 سال از آن ماجرا می گذرد پدر خانواده هر سال این نذر را ادا می کند و لواشک ها را بیشتر بین کودکان و خردسالان تقسیم می کند.

** نخ های نذری برای بافت قالی
این نذری عجیب در بجنورد است که یکی از تاجران و طراحان فرش آن را ادا می کند. او هر سال نفری یک کیلو نخ و از هر رنگ 200 گرم به فقرایی می دهد که بافنده فرش هستند اما برای خودشان کار نمی کنند یا اگر برای خودشان کار می کنند توانایی زیادی برای خرید نخ های قالی را ندارند. آقای علی حصوری هر سال این کار را انجام می دهد تا شاید گره های این نخ ها وسیله ای شود برای اینکه گره ای از کار کسی باز شود.

** ساندویچ کالباس با برندی معروف در بلوار فردوس
دو سال پیش و در ظهر عاشورا وقتی دسته های عزادای از یکی از خیایان های بلوار فردوس عبور می کردند با صحنه جالبی روبرو شدند. یکی از بانوان عزادار در حال پخش کردن نذری بود. او از یکی از برندهای معروف در تهران ساندویچ های کالباس ویژه ای را تهیه کرده بود و بین عزاداران توزیع می کرد. اتفاقی که برای خیلی ها عجیب به نظر می رسید اما هر چه هست نذر این بنده خدا بود.

** عروسک،جارو کردن تنهایی یک امامزاده و اهدای کتاب به مساجد و امام زاده ها
جدا از نذری های خوراکی که از ابتدا تا انتهای محرم و صفر به عزاداران داده می شود خیلی از مردم هستند که برای شفای بیماران خود نذرهای جالبی می کنند. مثلا یکی از بانوان ایران زمین که بچه دار نمی شد نذر می کند اگر خدا به او بچه بدهد تا 7 سال تن او لباس های دست دوم بپوشاند.اتفاقی که افتاد و او به هیچ عنوان تا 7 سالگی تن بچه اش لباس نو نکرد.

از نذرهای دیگر جاروکردن امامزاده ها، دادن کتاب به مساجد،درست کردن یا خریدن عروسک به نیت حضرت رقیه(ع) و ...است که می توان در این گزارش به آنها اشاره کرد. این در حالی است که امسال هم با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غرفه نذر کتاب نیز در حسینیه پیامبر اعظم(ص) راه اندازی شده است. کسانی که تمایل به شرکت در نذر کتاب دارند، می توانند در همان غرفه وجه نقد یا کتب مذهبی خود را تحویل دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار