شاملی خبر داد:
تابناک: مدیرکل منابع طبیعی اصفهان با اشاره به اختصاص بیش از ۱ میلیاردتومان برای اکیپ گشت‌ مراقبت از اراضی منابع طبیعی گفت:دراین ارتباط ۴۲۳ پرونده برای زمین‌خواری تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷ 07 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمدحسین شاملی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار داشت: در سالهای اخیر مردم به وضوح با چالش های منابع طبیعی و مسایل زیست محیطی آشنا شده‌اند که از آن جمله تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب است که به وضوح در مناطق خشک دنیا، کشور ما و استان اصفهان خودنمایی می کند.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشور ما به وضوح دیده می شود، افزود: بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی ها ۵۰ درصد افزایش می یابد؛ بر این اساس تولید محصولات کشاورزی کاهش و نیاز به مواد غذایی ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان عوض کردن رویکردهای کنونی را برای رفع این مشکل ضروری دانست و تاکید کرد: این تغییر رویکرد باید از سوی مردم و مسئولان اتفاق بیفتد که اطلاع رسانی مناسب در این زمینه توسط رسانه ها امری ضروری است.

وی با بیان اینکه تعدادی از مردم ما بهره بردار مستقیم عرصه های منابع طبیعی هستند، ادامه داد: به دلیل مشکلات اشتغال در جامعه، به طور معمول افراد فاقد شغل در روستاها و مناطق دامداری راحت‌ترین شغل را خرید چند راس دام می دانند؛ این در حالی است که به دلیل خشکسالی ظرفیت مراتع کم شده است.

شاملی بیان داشت: بدین شکل با از دست دادن پوشش گیاهی در مراتع در آینده کانون های بحران فرسایش بادی از مناطق بیابانی به سمت مناطق غربی و جنوبی اصفهان توسعه پیدا می کند.

وی با اشاره به بهره برداری برخی افراد به شکل غیر مستقیم از منایع طبیعی مانند معدن داران گفت: در شرق اصفهان در حالی که کانون بحران ۲۴۰ هزار هکتاری در فاصله ۲۰ کیلومتری اصفهان داریم، ۹ هزار هکتار از این کانون توسط معادن گچ بهره برداری غیر اصولی شده به گونه ای که با حضور در منطقه سجزی شاهد گرد و خاک گچی از سمت مناطق تخریبی توسط معادن هستیم.

تخریب ۲۰ برابر مجاز در معدن سنگ منطقه نطنز

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره تخریب های معادن خاک و شن و ماسه گفت: در منطقه نطنز ۵ هکتار برای معادن سنگ واگذار شده اما ۱۰۰ هکتار تخریب انجام و پوشش گیاهی در منطقه از میان رفته است بدین شکل بهره برداران غیر مستقیم نیز در حال تخریب محیط زیست هستند.

وی ادامه داد: زمانی که برای حفاظت از عرصه های طبیعی وارد می شویم به دلیل اینکه عمده بهره برداران از اقشار ضعیف جامعه هستند حتی با تعیین خسارت، از طرف مقامات مختلف تحت فشار قرار می گیریم و این در حالی است که این امور در تشدید خشکسالی تاثیر ویژه ای دارند.

شاملی تصریح کرد: از دیگر مسایل این حوزه این است که اولویت یک پساب فاضلاب باید برای احیای شرق اصفهان باشد اما برای صنعت و کارخانه جات و اراضی کشاورزی غیرمجاز استفاده می شود و اصل کار که بهبود فضای سبز و کنترل بیابانزایی است به فراموشی سپرده می شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت نخست ما در بخش اعتبارات حفاظت از وضعیت موجود است، بیان داشت: امسال به لحاظ اهمیت مراتع در بحث تصرف اراضی ملی، قلع و قمع طاق زارها، ورود بیش از حد دام مازاد به مراتع، اولویت یک خود را گشت مراقبت از این اراضی قرار داده و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان برای این بحث اختصاص دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: بدین ترتیب ۴۵ اکیپ گشت و مراقبت در استان فعال شدند که حاصل عملکرد آنها ۴۲۳ فقره پرونده برای افراد زمین خوار به مساحت یک هزار و ۵۸ هکتار بود.

وی با بیان اینکه ۳۳ پرونده قبل از منجر شدن به زمین خواری در سطح ۵۰ هکتار رفع تصرف شدند، بیان داشت: همچنین ۵۹ فقره به مساحت ۱۵۱ هکتار با حکم دستگاه قضایی خلعیت و رفع تصرف انجام شد.

شاملی گفت: یک هزار و ۱۰ فقره پرونده برای چرای غیرمجاز با تعداد ۱۵۵ هزار و ۴۸۱ واحد دامی در سطح استان، ۱۴ پرونده قطع درختان در عرصه ملی و ۶۵ مورد کشف قاچاق چوب و زغال داشتیم.

وی با اشاره به اینکه با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان، ۱۲۰ کیلومتر کمربند حفاظتی حدفاصل اراضی مردم و ملی زده شده است، اضافه کرد: مشکلی که در منطقه زاگرس داریم این است که اگر سوخت مردم تامین نشود نسبت به قطع درختان اقدام کنند بر این اساس امسال در فریدون شهر اقداماتی همچون پرداخت رایانه حمل سیلندر گاز در پشتکوه اول و دوم، خرید سیلندر گاز، یک مورد اجرای سیستم بیوگاز و خرید ۳۰ آبگرمکن خورشیدی با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان در منطقه پشتکوه انجام شده است.

استحصال ۴۰۰ میلیون مترمکعب روان آب از ۱.۹ میلیارد آب موجود

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان مشکل مهم دیگر استان کمبود آب است، خاطرنشان کرد: نخستین گام برای رفع مشکلات این بخش مدیریت منابع آب داخل استان است.

وی ادامه داد: ۱.۹ میلیارد متر مکعب روان آب در سال های با بارش نرمال در سطح استان وجود دارد که اگر طرح های آبخیزداری در سطح استان اجرایی شود این روان آب کنترل و جلوی فرسایش خاک و سیل های مخرب گرفته می شود ضمن اینکه این آب در تغذیه سفره های آب زیرزمینی نقش دارد.

شاملی با بیان اینک در ۱.۵ میلیون هکتار در سطح استان پروژه های آبخیزداری اجرا و برای سال آینده و برنامه ششم اقتصادی یک میلیون هکتار طرح آماده اجرا داریم، گفت: با طرح های اجرا شده ۴۰۰ میلیون مترمکعب از ۱.۹ میلیارد مترمکعب روان آب استحصال می شود که باید به سطح کامل برسد.

وی اضافه کرد: در سال جاری با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان ۹ پروژه ملی و ۱۸ پروژه استانی در بخش آبخیزداری اجرا شده است اما توان اجرایی ۳۰ میلیارد تومان سالیانه برای ما وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد: اگر مسئولان اعتبار بیشتری به آبخیزداری اختصاص دهند امکان استحصال مابقی روان آب نیز وجود دارد که کمک شایانی به تغذیه سفره های زیرزمینی است.

وی چالش مهم دیگر استان را بیابان زایی برشمرد و گفت: ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی به مساحت یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار در استان اصفهان وجود دارد که خسارت سالیانه آنها ۳۹ میلیارد تومان به شکل مستقیم است.

شاملی ابراز داشت: عمده این خسارات مربوط به کانون بحران شرق اصفهان از شهرستان برخوار تا تالاب گاوخونی به مساحت ۲۴۱ هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار در شهرستان برخوار و ۱۹۱ هزار از آن در شهرستان اصفهان است.

جنگل کاری ۳۰۰ هزار هکتاری برای کنترل ریزگردها

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی در ۴۰ سال گذشته که کنترل ریزگردها را برعهده داشته ۳۰۰ هزار هکتار از این کانونها را تا به امروز جنگل کاری کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان به بیان سه توصیه برای رفع بحران شرق اصفهان پرداخته و اظهار داشت: حذف عامل تخریب یعنی تعطیل کردن معادن و کوره ها، نیاز به پساب فاضلاب از تصفیه خانه شمال و شرق برای نهال کاری و تخصیص اعتبار کافی برای کاشت نهال در اختیار منابع طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری ۸۰۰ هکتار بذرکاری، ۸۰۰ هکتار نهال کاری، ۵ هزار هکتار مطالعه و حفاظت از طاق زارها و ۷۳ هزار هکتار ترسیب کربن در ورزنه با اعتبار ۲.۶ میلیارد تومان انجام شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار