کد خبر: ۱۱۰۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 28 May 2023

داکت اسپلیت و چیلر هر دو جز سیستم های تهویه مطبوع می باشند که به جهت تامین سرما و گرمای موردنیاز محیط در فصول مختلف کاربرد دارند. البته هر کدام دارای ویژگی و ساختار مختص به خود هستند که وبسایت تخصصی تهویه مطبوع مهاجر در این مقاله به بررسی تفاوت داکت اسپلیت با چیلر خواهد پرداخت:

داکت اسپلیت :

داکت اسپلیت ها به صورت دو تکه بوده و پنل داخلی آنها به صورت سقفی نصب می گردد. یونیت خارجی آنها نیز در فضای بیرون قرار می گیرد و به واسطه لوله های مسی این دو تکه بهم متصل می شوند. این دستگاه در مدل و ظرفیت های مختلفی طراحی می شود و استفاده از آن مزایای زیادی را به دنبال دارد. به عنوان مثال با استفاده از این دستگاه هوای تازه و با رطوبت کم در فصل تابستان تامین می شود. همچنین به دلیل کانال بندی مناسبی که دارد هوای لازم برای هر اتاق و سالن به درستی تقسیم بندی می شود.

داکت اسپلیت ها دارای این امکان هستند که در فصل زمستان با استفاده از کویل گرمایی که دارند گرمایش لازم برای محیط موردنظر را تامین نمود. این سیستم با وجود کارایی که دارد نسبت به سایر دستگاه های برودتی و حرارتی تهویه مطبوع هزینه خرید مناسبی دارد. علاوه بر این بهره مندی اسپلیت کانالی از فیلترهای پیشرفته سبب جذب آلودگی های در محیط شده است. از دیگر مزیت های داکت اسپلیت می توان به هزینه کم تعمیر آن اشاره نمود.

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر

چیلر :

چیلر دستگاهی است که به همراه فن کویل و یا هواساز ها مورد است قرار می گیرد. نحوه عملکرد دستگاه به این شکل است که با جذب گرمای مایع و به وسیله سیکل تبرید آب را خنک می کند و سپس آب خنک را از چیلر به طرف فن کویل یا هواساز انتقال می دهد در نتیجه همین امر سبب خنک شدن فضای موردنظر می گردد. نحوه خنک سازی در چیلر ها به سه روش هواخنک، آب خنک و تبخیری انجام می شود. چیلر ها در ظرفیت هوادهی مختلف طراحی و تولید می شوند که اگر دارای ظرفیت پایین باشند به آنها مینی چیلر گفته می شود. نحوه عملکرد و ساختار مینی چیلر مشابه به چیلر می باشد و تنها فرقی که باهم دارند ظرفیت آن است. حالا که به صورت کلی با دسنگاه چیلر و داکت اسپلیت آشنا شده اید بهتر است که با مواردی که این دو سیستم در آن باهم فرق دارند نیز آشنا شوید:

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر

فرق داکت اسپلیت و چیلر چیست؟

  1. نحوه کنترل مستقیم دستگاه

چیلرهای یک سیستم مرکزی هستند که برای استفاده از آنها به موتورخانه، هواساز، سیستم لوله کشی و یا فن کویل نیاز خواهد بود. به دلیل این ساختار این امکان برای مصرف کنندگان فراهم می شود تا فن کویل ها را به صورت جداگانه کنترل نمایند و دمای هر اتاق را به همان میزان که می خواهد تنظیم نمود.

در صورتی که داکت اسپلیت ها به صورت مستقیم کار می کنند و تنها لوله کشی که دارند لوله های متصل کننده یونیت داخلی به یونیت خارجی می باشد. در داکت اسپلیت ها امکان کنترل و تنظیم دما در اتاق های مجزا و به صورت جداگانه وجود ندارد و سیستم به صورت یکسان برای تمام قسمت های فضای موردنظر عمل می کند.

  1. توان و ظرفیت

چیلر ها نسبت به داکت اسپلیت از توان هوادهی بالاتری برخوردار هستند. به صورتی که معمولا در تناژ های 10 الی 1000 تن تبرید تولید می شوند. این در حالی است که داکت اسپلیت ها در ظرفیت 18000 الی 60000 بی تی یو موجود می باشند.

  1. سطح صدا

اگر بخواهیم این دو دستگاه را از لحاظ صدا باهم مقایسه کنیم باید بگوییم که داکت اسپلیت ها نسبت به چیلر صدای بیشتری تولید می کنند. علت آن هم این است که یونیت داخلی آن نسبت به فن کویل چیلر بزرگ تر است. به همین دلیل نصب درست آن به جهت جلوگیری از تولید صدا بیش از حد اهمیت بالایی دارد.

  1. لوله کشی و کانال کشی

در سیستم چیلر از لوله کشی مرسوم در ساختمان که شمل لوله چند لایه، جوشی و یا گالوانیزه است استفاده می شود. در حالی که در داکت اسپلیت ها به جهت خنک سازی از لوله کشی مسی استفاده می شود.

  1. هزینه

هزینه خرید، نصب و راه اندازی داکت اسپلیت نسب به چیلر کمتر است. البته هزینه مصرف و تعمیر این دو سیستم با یکدیگر تفاوت آن چنانی ندارد.

  1. مصرف انرژی

آخرین تفاوت داکت اسپلیت و چیلر که در این مقاله به آن می پردازیم مصرف انرژی آنها می باشد. با توجه به این که چیلر ها برای تامین سرمایش و گرمایش به آب نیاز دارند. داکت اسپلیت ها نیر در فصل تابستان و زمستان برای تامین هوای سرد و گرم به انرژی بالای نیازمند هستند. بنابراین در برخی موارد افراد در برخی موارد استفاده از چیلر را ترجیح می دهند.

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر

کلام آخر

از چیلر و داکت اسپلیت در انواع پروژه های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می شود. اما تشخیص اینکه کدام یک از این دو دستگاه بر اساس شرایط و پروژه مناسب و بصرفه تر است بهتر است که از یکی کارشناس باتجربه کمک بگیرید. وبسایت تخصصی تهویه مطبوع مهاجر انواع ظرفیت و مدل های داکت اسپلیت و چیلر را با قیمت بروز و گارانتی معتبر به مشتریان عرضه می نماید. مصرف کنندگان عزیز می تواند برای راهنمایی بیشتر جهت خرید داکت اسپلیت، خرید چیلر و هرگونه اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل info@mohajer-co.com و یا شماره تماس های 77532537-77653562 در تماس باشند. علاوه بر این اگر قصد خرید حضوری دارید و می خواهید نمونه دستگاه ها را از نزدیک بررسی کنید و مشاوره دریافت نمایید می توانید به آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان طالقانی، پلاک 15، فروشگاه تهویه مهاجر مراجعه نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار