استاندار تهران در رابطه با وضعیت روستای «سله‌بن» شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: در حال حاضر موانع قضائی موجود بر سر راه وضعیت روستای سله‌بن رفع شده‌ است، مردم روستا در انتخاب هرکدام از مناطق مشخص شده، برای تعیین محل جدید زندگی‌شان مختار هستند.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ 06 May 2023

به گزارش تابناک تهران، علیرضا فخاری در رابطه با وضعیت روستای «سله‌بن» شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: در این راستا در استانداری جلسه تشکیل داده و اقداماتی را جهت رفع موانع موجود مصوب کرده‌ایم، در حال حاضر موانع قضائی موجود بر سر راه تعیین و تکلیف کردن وضعیت روستای سله‌بن رفع شده‌ است.

وی گفت: در بالا دستی روستای سله‌بن منطقه‌ای به نام «موسیر» وجود دارد که با توجه به اینکه نیازمندی‌های عمومی مردم در این منطقه که  نزدیک‌ترین محل به سله‌بن است تامین شده، مردمی که تمایل دارند در همان منطقه زندگی کنند، می‌توانند با یک عقب‌نشینی چندصد متری از محل زندگی قبلی‌شان از ما مجوز دریافت کنند و در زمینی که در موسیر تعیین می‌کنیم، زندگی کنند.

استاندار تهران ضمن اشاره به اینکه از مردم در ساخت‌ سازه‌های جدید مورد نیازشان حمایت می‌شود، ادامه داد: در این جهت اولویت با منطقه‌ای است که بتواند نیازمندی‌های مردم را در اولین و نزدیکترین فاصله مکانی تامین کند، بافت جدید دیگری نیز قرار است در محلی به نام «چزکین» ساخته شود که قابلیت جمعیت‌پذیری بعنوان منطقه‌ای جدید را داشته باشد، چزکین اگر قابلیت جمعیت‌پذیری و توسعه در آینده را داشته باشد، حضور مردم در این نقطه نیز بلامانع است و آنجا هم می‌تواند یک بخش روستایی جدید باشد، چراکه بنیاد مسکن هم روی آن منطقه کار کرده و تقسیمات آن را انجام داده و مقدمات کار نیز در دست فراهم شدن است.

وی در پایان با بیان اینکه مردم روستای سله‌بن در انتخاب هرکدام از این مناطق برای زندگی مختار هستند، گفت: ما در جلسه‌ای که برای این موضوع تشکیل شد، این موارد را مصوب کردیم تا برای اجرایی شدن، سایر مراحل قانونی را طی کند.

همچنین در این خصوص چندی پیش محمد حیدری‌­منش، فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: سال ۹۷ تصمیم بر آماده‌سازی روستای چزکین گرفته شد تا مردم روستای سله بن به آنجا منتقل شوند که به دلیل ادعای برخی مبنی بر احتمال قابل سکونت بودن اراضی بالا دست روستای سله‌بن، فرایند جابه‌جایی اهالی روستا متوقف شد که در آذرماه سال ۱۴۰۰ به علت شکایت‌هایی که اتفاق افتاد و احتمال اینکه‌ پیرامون محل تعیین شده جدید ذی‌نفعانی وجود دارند، تصمیم‌ بر این شد که قرار نظارت قضایی صورت بگیرد و موضوع بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که ذی­‌نفعان چه کسانی بوده­‌اند و محل روستای جدید کجا خواهد بود، افزود: موضوع ذی‌نفعان باید از دستگاه قضایی پیگیری شود و در رابطه با ۱۷۴ قطعه زمینی که ۱۵۰ قطعه آن مسکونی و مابقی در حوزه تجاری و دامداری می‌باشند، مطالعات کارشناسی در حال انجام است و در مورد اینکه محل جدید روستا کجا باشد، دفتر فنی استانداری بعد از مطالعات کارشناسی تصمیم‌ خواهد گرفت و کشاورزی و دامداری هم به موازات این‌ مسائل در حال انجام است.

روستای سله‌بن

«سله بن» روستایی در شرق استان تهران و در بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه است که پروژه ساخت سدی مخزنی به نام «نمرود» در جوار این روستا از سال ۸۲ شروع شد. پس از شروع پروژه ساخت سد نمرود، بدلیل آنکه با آبگیری سد، روستا زیر آب رفت دولت بخشی از املاک مسکونی، تجاری و کشاورزی مردم را تملک کرد که به همین دلیل منطقه جایگزینی برای سکونت اهالی مشخص شد که در این رابطه بررسی برای سکونت اهالی روستا در دو منطقه موسیر و‌ چزکین در دستور کار قرار گرفت.

در این رابطه چندی پیش برخی از اهالی روستای سله‌بن با ثبت پویشی با عنوان «عقب ماندگی ۲۰ ساله روستای سله بن استان تهران» در سامانه مردمی «فارس من» خواستار پیگیری این مسأله و رفع مشکلات آن روستا شده بودند که خبرگزاری فارس آخرین وضعیت روستا را از فرماندار فیروکوه و استاندار تهران پیگیری کرد و پیگیری‌ها را برای به نتیجه رساندن وضعیت روستا، همچنان ادامه می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار