شهردار تهران در نشست خبری روز دوشنبه از تحقق ۱۴۳ درصدی درآمد سال ۱۴۰۱ در پایتخت نسبت به بودجه مصوب شورای شهر خبر داد و تأکید کرد، هیچ پروژه فعال شهری به دلیل محدودیت مالی، معطل نخواهد ماند.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 02 May 2023

به گزارش تابناک تهران، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، دومین نشست خبری علیرضا زاکانی از زمان پذیرش مسئولیت شهرداری تهران در دوره ششم مدیریت شهری برگزار شد. نشستی که ابتدا با روایت شهردار تهران از وضعیت اداره پایتخت در بدو شروع مسئولیتش آغاز شد و با سوالات اصحاب رسانه از زاکانی ادامه پیدا کرد.

در این میان، بیان برخی گزارش‌ها از سوی شهردار تهران و پاسخ به سوالات برخی خبرنگاران جالب توجه بود، به ویژه در حوزه‌های مالی و عمرانی که شهردار تهران به توصیف وضعیت آن ها در زمان شروع به کارش پرداخت.

به گفته زاکانی، دوره پنجم مدیریت شهری در سال ۱۳۹۹ برای پرداخت ۳ ماه از حقوق کارکنان شهرداری استقراض کرده بود و مدیرانش به تنش مالی اذعان کرده بودند. زاکانی این را هم گفت که شهردار پیشین تهران با اذعان به بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری از ناممکن بودن پیشبرد پروژه‌های عمرانی در چنین شرایطی خبر داده است.

ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در حوزه مالی

ارزیابی عملکرد دوره ششم مدیریت شهری در حوزه مالی بر اساس اظهارات زاکانی در نشست خبری روز گذشته نشان می‌دهد، شهرداری تهران با تمرکز بر انضباط مالی و کاهش چشمگیر ۱۲۰۰ حساب درآمدی با رویکرد «حساب خزانه واحد»، به سرعت و در همان هفته‌های ابتدایی از تنش مالی خارج شده است. وضعیتی که به خوبی نشان می‌دهد، شفافیت و انسجام مالی، تا چه میزان در صرفه‌جویی منابع شهر اثرگذار بوده است.

از سوی دیگر، زاکانی به تحقق ۱۴۳ درصدی درآمد سال ۱۴۰۱ در پایتخت نسبت به آنچه شورای شهر مصوب کرده، خبر داد و تأکید کرد در این دوره هیچ پروژه فعال شهری به دلیل محدودیت مالی، معطل نخواهد ماند؛ خبر امیدوارکننده‌ای که پیش‌نیاز گره‌گشایی از بسیاری اختلالات عملکردی به واسطه تنگنای مالی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، افتتاح‌های متعدد و مستمر تحت عنوان «پویش امیدوافتخار»، فعال‌سازی کلان‌پروژه‌هایی نظیر بزرگراه‌های شهید بروجردی، شوشتری و یادگار امام، راه‌اندازی ۷ ایستگاه مترو، ۳ هزار میلیارد تومان تسویه مطالبات پیمانکاران سنواتی و تعدیل بدهی بانک‌ها در کنار پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری از پیامدهای این توانمندی در حوزه تحقق درآمدها بوده است.

به تازگی، لطف‌الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفت‌وگویی ضمن اشاره به بودجه مصوب ۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱، از تحقق ۷۲ هزار میلیارد تومانی منابع بودجه در سال ۱۴۰۱ خبر داد و رشد درآمدها را نسبت به سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۴۰ درصد عنوان کرد. فروزنده بر این نکته نیز تأکید کرد که هیچ پروژه فعالی در تهران به دلیل کمبود منابع مالی متوقف نشده است.

در نشست خبری اخیر، شهردار تهران به استقراض برای پرداخت حقوق و متوقف شدن پروژه‌ها به دلیل تنگنای مالی در دوره پیشین اشاره و اعلام کرد تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه در این دوره از محل گشایش‌های بین‌المللی یا فشار بر شهروندان بابت پرداخت شارژ شهری رخ نداده و با حفظ شرایط گذشته بوده است.

رشد ۱۵۰ درصدی درآمدهای پایدار خارج از شهرداری

به گفته مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران، درآمدهای پایدار خارج از شهرداری تهران با ۱۷ هزار میلیارد تومان وصولی با وجود ۸۹۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شورای شهر، نقش چشمگیری در بهبود درآمدهای شهرداری داشته که رایزنی‌های مستمر و فشرده منجر به نقد شدن آن‌ها شده است؛ وصولی‌هایی از جنس سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، دخانیات، سوخت و شماره‌گذاری. این میزان وصولی در حالی است که نسبت به ۶۸۰۰ میلیارد تومان وصولی سال ۱۴۰۰، ۱۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

البته زاکانی همواره بر اداره شهر بر اساس مدیریت مشارکتی نیز اشاره داشته و بدون تردید سهم درآمدهای غیرنقد و مشارکت‌های مردمی در کنار منابع نقد منجر به نتایج مذکور شده است. در نشست اخیر زاکانی به تعریف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز اشاره شد که رایزنی و توافق‌هایی برای ۱۳۹ هزار میلیارد تومان پروژه زیرساختی از این میزان، انجام شده است.

ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در حوزه عمرانی

در بخش دیگری از نشست خبری اخیر، علیرضا زاکانی به توقف پروژه‌های عمرانی شهر در دوره پیشین اشاره کرد و از بی‌عدالتی و فاصله معنادار امکانات و تجهیزات شهر در نواحی جنوبی و شمالی گفت. شهردار تهران همچنین از سقوط میزان صدور پروانه‌های ساختمانی و رکود صنعت ساختمان به واسطه سیاست‌های پیشین نیز انتقاد کرد و روایت عجیب و قابل تأملی از مدفون شدن یکی از پل‌های نیمه‌تمام جنوب تهران و خاک ریختن روی آن را مطرح کرد تا تصویری از وضعیت توقف پروژه‌های عمرانی و بی‌مهری به سرمایه‌های شهر ارائه داده باشد.

علیرضا زاکانی سقوط میزان صدور پروانه از ۳۱ هزار در سال ۱۳۹۱ به ۶ هزار پروانه در سال ۱۴۰۰ را مورد انتقاد قرار داد و از افزایش این میزان صدور پروانه به ۱۰ هزار و ۴۰۰ مورد در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و آن را از بابت افزایش چشمگیر تعداد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده و مناطق کم‌برخوردار شهر تمجید کرد. هرچند حوزه مسکن در تقسیم‌بندی حوزه‌های شهری منفک از بخش عمرانی است، اشاره فوق از بابت انتقادهای شهردار تهران از بی‌تحرکی‌ها و سیاست‌های انقباضی پیشین قابل تامل است چرا که صنعت ساختمان نیز به عنوان سرچشمه بالغ بر ۸۰ رشته شغل، می‌تواند زمینه‌ساز قفل‌شدگی یا رونق مشاغل مرتبط باشد.

ارزیابی عملکرد دوره ششم مدیریت شهری از خلال اظهارات شهردار تهران نشان می‌دهد، پروژه‌های بزرگراهی نظیر یادگار امام، شهید شوشتری و شهید بروجردی در حال فعالیت اند و برای اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه آزادگان با معارضینی نظیر وزارت دفاع و ارتش توافقاتی صورت گرفته تا گره از میدان جی باز شود.

گفتنی است، عملیات اجرایی اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه آزادگان در قالب دومین شنبه امیدوافتخار، ۵ شهریورماه سال گذشته آغاز شد و یادگار امام بعد از اتصال به بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه آزادگان می‌رسد تا بزرگراه شمالی-جنوبی در غرب پایتخت تکمیل شود.

از طرفی، بررسی ۵۳ رویداد امیدوافتخار برگزار شده از مردادماه سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد، حوزه فنی و عمرانی شهر به طور مستمر مشغول افتتاح پروژه‌های مختلفی بوده و مسیر بهره‌برداری تدریجی از پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار شهر را هموار کرده است.

بر اساس آنچه مطرح شد، اقدامات پیشین شهرداری تهران در حوزه‌های مالی و عمرانی مطلوب ارزیابی می‌شود و اظهارات شهردار تهران در نشست خبری روز گذشته، نویدبخش گشایش‌هایی در حوزه مالی و پروژه‌های عمرانی شهر در سال جاری است. پروژه‌هایی که به فهرست سرمایه‌های شهر افزوده شده و از فشار تعلل و کم‌کاری‌های پیشین بر دوش مردم می‌کاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار