رئیس هفتمین کنگره بین‌المللی بیماریهای ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد ریه ایرانیان مملو از میکروب سل است به مشکلات اختلال خواب در بین مردم که باعث خواب‌آلودگی و خستگی صبح‌هنگام آنان می‌شود پرداخت.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 11 October 2015
دکتر علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی بیماریهای ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل که از فردا 20 مهر با حضور اساتید کشورهای مختلف دنیا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: 30 درصد افرادی که مبتلا به بیماری ایدز می‌شوند به بیماری سل نیز مبتلا خواهند شد زیرا در ریه  اکثر افراد میکروب سل وجود دارد.

وی عنوان کرد: مثلا در 80 تا 90 درصد ایرانیان میکروب سل وجود دارد اما از هر 100 نفر فقط 10 نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند و مابقی به طور طبیعی  این میکروبها در ریه آنها از بین می‌رود. 

ولایتی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین سل در کشورهای همسایه ایران مربوط به کشورهای افغانستان، آذربایجان، عراق و پاکستان است افزود: در افغانستان و آذربایجان به همراه عراق بیشترین سل مقاوم به درمان را شاهد هستیم.

* هزینه 5 میلیونی پت‌اسکن به 3.5 میلیون کاهش یافت

ولایتی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره هزینه 5 میلیونی دستگاه پت‌اسکنی که در بیمارستان مسیح دانشوری وجود دارد، عنوان کرد: این دستگاه پت‌اسکن متعلق به خیرین است و براساس مصوبه وزارت بهداشت قیمت هر تست آن به 3.5 میلیون تومان کاهش یافت البته برای تهیه این دستگاه 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و هزینه‌ای هم که از بیماران گرفته می‌شود برای مصارف نگهداری و تجهیزات این دستگاه خرج می‌شود. به طوری که چند وقت پیش برای یکی از تجهیزات این دستگاه باید خیرین 800 میلیون تومان هزینه می‌کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز بیمه‌ها چنین خدماتی را پوشش نمی‌دهند، گفت: در گذشته و حتی هم اکنون نیز برخی شرکت‌ها از بیماران 20 میلیون تومان می‌گیرند و آنها را برای بهره‌گیری از چنین خدماتی به ترکیه و دوبی می‌فرستند و متاسفانه عکس‌هایی از آنها گرفته می‌شود که ناقص است و پزشکان نمی‌توانند خوب تشخیص دهند.

* پیوند همزمان  قلب و ریه یک مورد بیشتر در ایران صورت نپذیرفته است

رئیس هفتمین کنگره بین‌المللی بیماریهای ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل درباره پیوند همزمان قلب و ریه در ایران عنوان کرد: چنین پیوندی در ایران فقط یک مورد و آن هم در بیمارستان مسیح دانشوری صورت پذیرفته است زیرا پیوند همزمان ریه و قلب بسیار سخت است. همچنین بهبود سرطان مجرای تنفسی نیز به وسیله لیزر و بدون جراحی در این بیمارستان صورت می‌پذیرد.

* گرفتاری عده‌ زیادی از مردم به دلیل اختلال خواب

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به موضوع بیماریهای خواب که یکی از محورهای هفتمین کنگره بین‌المللی بیماریهای ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل اشاره کرد و افزود: بیماری خواب یا همان اختلالات خواب در زمان خوابیدن فرد ایجاد می‌شود که باعث اختلاف و حتی قطع تنفس خواهد شد که عده زیادی از مردم گرفتار آن هستند و خستگی و همچنین خواب‌آلودگی بسیاری از افراد به همین دلیل است. زیرا وقتی چند ثانیه خون به مغز نمی‌رسد مسلما  مغز دچار مشکل می‌شود.

* علت تنگی نفس در کودکان

ولایتی در ادامه علت تنگی تنفس و خس‌خس تنفسی کودکان را نیز به دلیل بیماریه شبه‌‌آسم بیان کرد و افزود: یکی از دلایل مهم شبه آسم در کودکان ابتلای آنان به انواع ویروس‌ها است که باید چنین کودکانی در اتاق‌های ICU مخصوص اطفال بستری شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار