استاندار تهران خبر داد؛
استاندار تهران از اشتغال زایی برای ۱۰۰هزار نفر با افتتاح پروژه های دهه فجر در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ 01 February 2023

به گزارش تابناک تهران، علیرضا فخاری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری گفت: ۸۷۴ پروژه در ایام الله دهه فجر در سطح استان تهران افتتاح می‌شود.

وی گفت: این پروژه‌ها با اعتبار ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه‌های بهداشتی، فرهنگی، درمانی، ورزشی و… افتتاح خواهد شد، در حوزه اقتصادی نیز برای سرمایه گذاری و کسب و کار ۱۳۸ پروژه برای سال جاری داریم، که ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است.

نماینده عالی دولت در استان تهران گفت: پروژه‌های دهه فجر امسال به اشتغال زایی برای ۱۰۰ هزار نفر منجر شده است و علاوه بر این در دهه فجر امسال ۵۳ پروژه، کلنگ زنی خواهد شد که اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۷ میلیون نفری استان تهران گفت: استان تهران رتبه اول جمعیت را دارد، اما به لحاظ سرزمینی در جایگاه بیست و نهم قرار گرفته است و تراکم جمعیت در هر کیلومتر این استان یک هزار نفر است و ۹۳ درصد جمعیت استان در حوزه شهری قرار دارد و با انبوهی از جمعیت شهرنشینی مواجه هستیم، تمرکز جمعیت محدودیت‌هایی را در حوزه مسکن و خدمات ایجاد می‌کند که نیاز به برنامه‌های آینده محور برای تأمین نیازهای اساسی از جمله تأمین آب است که همگی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار تهران با اشاره به سهم بزرگ این استان از گردشگری افزود: بیش از ۵۰ درصد سپرده‌های بانکی در تهران قرار دارد، این استان دارای ویژگی‌های خاصی است و در زمینه‌های کشاورزی و صنعت نیز قابلیت‌های فراوانی دارد، که نیازمند نگاه و برنامه ریزی ویژه است، تهران ۲۸ درصد تولید سرانه ملی را به خود اختصاص داده و جایگاه اول کشور را دارد و در بخش کشاورزی حدود ۳۶.۵ درصد، صنعت ۲.۱ درصد و خدمات ۶۶.۱ درصد از سهم کل کشور برای استان تهران است.

وی گفت: بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی در کشور از استان تهران صورت می‌گیرد و سرانه خدمات و نیازمندی‌های عمومی بیشترین سهم مصرف را در این استان به خود اختصاص داده است.

فخاری توجه به شهرک‌های اقماری قابل ساخت را به عنوان راه حل‌های تأمین مسکن در استان تهران مورد اشاره قرار داد و گفت: این اقدامات بخشی از نیاز مسکن را پاسخ می‌دهد.

وی گفت: یکی از اهداف بلندی که در حوزه مصرف بهینه آب دنبال می‌کنیم تبدیل کشاورزی غرق آبی به گلخانه‌ای در استان تهران است که نسبت به سال گذشته در سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی صادرات مواجه بودیم.

فخاری گفت: ۴۰ درصد افزایش صادرات نسبت به سال گذشته در استان تهران رقم خورده است، به خاطر شرایط اقلیمی و محدودیت زمین ۲.۳ میلیون سفر شهری داریم که جمعیت بزرگی در سطح شهر و استان را به نقاط مختلف می‌رسانند، از این سفرها بخش جزئی در حوزه ریلی و ۴۰ درصد مربوط به خودروهای سبک است که همین امر سبب شده سهم آلایندگی در تهران افزایش یابد که بایستی بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ریلی ترغیب کنیم.

وی اظهار داشت: جهت ارائه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید و اشتغال از محل تبصره ۱۸ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که با رایزنی انجام شده به ۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، همچنین در قالب اعتبارات تبصره ۱۶ نیز ۳۲۷ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال‌های کوچک و متوسط اختصاص پیدا کرد، ۲۰۱ واحد تولیدی راکد فعال شدند که از این تعداد ۱۵۸ واحد در حوزه صنعتی و ۴۳ واحد در حوزه کشاورزی بودند، همچنین بیش از ۳۷۶ واحد نیمه فعال افزایش ظرفیت پیدا کردند.

استاندار تهران تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۲ نیز با همفکری در شورای برنامه ریزی شهرستان‌ها و استان، جهت‌گیری جدیدی برای بودجه داشتیم که به لحاظ مسائل برنامه‌محور و چگونگی نظام یکپارچه مدیریت مورد توجه بوده تا اثرات ضد تورمی را به همراه داشته باشد و تأمین معیشت مردم به عنوان اولویت اول و توجه به اشتغال دانش بنیان، سلامت، زنان، خانواده، مسکن و حمل و نقل مورد توجه می‌باشد.

فخاری افزود: یکی از نکات مهم شرایط اقلیمی و میزان نزولات آسمانی است که در زمینه مصرف در بخش‌های مختلف باید به سمت مدیریت مصرف به ویژه مصرف آب حرکت د کنیم، چراکه سطح مصرف آب در استان تهران ۵۹ هزار لیتر بر ثانیه است که بسیار زیاد می‌باشد و در سال حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب نیاز آبی در استان داریم که باید بیشترین سهم را آب‌های سطحی به میزان ۷۵ درصد داشته باشد تا کمتر به منابع زیرزمینی رجوع کنیم و با حداقل رعایت صرفه جویی به میزان ۱۰ درصد، درگیر تنش آبی نخواهیم شد.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم در دولت سیزدهم پاسخگویی به مردم و ارتباط چهره به چهره با مردم است که برنامه ریزی در این زمینه صورت گرفته و مهمترین اقدام برگزاری میز خدمت در نمازهای جمعه است که هر هفته در تهران و شهرستان‌ها برگزار و مسئولان پاسخگوی مردم هستند، از طریق ارتباطات غیر حضوری هم مردم با سامانه سامد ارتباط دارند که در سال جاری ۸۶ هزار و ۱۰۰ مورد ثبت تلفنی انجام شده که ۱۰۸ مورد به مدیران ارشد ارجاع و مکاتبات لازم برای پیگیری‌های بعدی صورت گرفته است، همچنین در ایام الله دهه فجر نیز در روز ۲۲ بهمن سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مسیر راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند تا پاسخگوی سوال‌ها و ابهامات مردم باشند.

استاندار تهران در مورد وضعیت جمعیت گفت: اگر تحلیل جامع داشته باشیم، میل به شهرنشینی را باید تبدیل به جریان معکوس جهت مهاجرت معکوس کنیم، و تمرکز خدمات و امکانات رفاهی در بخش‌های روستایی افزایش پیدا کند، همچنین تأمین زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل نیز در این زمینه مؤثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار