رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت گفت: با افتتاح ۵ مرکز مثبت زندگی در شهرستان پاکدشت و تأمین امکانات مورد نیاز، پایگاه‌های دائمی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در این شهرستان راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳ 11 September 2022

نادره افشارها روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کودکانی که به بیماری تنبلی چشم مبتلا هستند، در ظاهر از چشمانی سالم برخوردارند که همین موضوع خانواده ها را در رسیدگی به وضعیت بینایی آن ها بی تفاوت می کند.

وی اظهار داشت: حیاتی ترین زمان برای تشخیص و درمان بیماری تنبلی چشم، تا ۶ سالگی است و اگر این زمان تا ۱۰ سالگی با تأخیر مواجه شود، هیچ درمانی بر آن موثر نخواهد بود.
وی گفت: سازمان بهزیستی کشور در راستای شناسایی بیماران مبتلا به تنبلی چشم، طرح ملی غربالگری بینایی را در سراسر کشور اجرا می کند تا از این راه به ارتقاء سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک کند.

افشارها تصریح کرد: در سال‌های گذشته تنها در یک بازه زمانی مشخص طرح غربالگری بینایی به صورت همگانی اجرا می‌شد ولی بر اساس ابلاغ دستورالعمل‌های جدید از سوی سازمان بهزیستی کشور، از امسال تمامی مراکز مثبت زندگی به پایگاه دائمی غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال تبدیل شدند و خانواده ها تا پایان سال می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه ،به این مراکز مراجعه کرده و نسبت به غربالگری بینایی فرزند ۳ تا ۶ سال خود اقدام کنند.

وی افزود:همچنین این مراکز با تاکید بر آموزش غربالگران، در حوزه اخذگواهی و فراهم نمودن تجهیزات به منظور اجرای برنامه شامل E چارت لامپی، دستگاه غربالگری عیوب انکساری (در موارد خاص) و نیز با درنظر گرفتن شرایط استاندارد، اتاق غربال آماده ارائه خدمات به مردم هستند.

رئیس بهزیستی پاکدشت گفت: سال گذشته غربالگری بینایی برای حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال پاکدشتی انجام شد که از این تعداد ۲ هزار به صورت رایگان معاینه پزشکی شده و با ۲۸۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم به منظور تکمیل درمان، به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار