دبیر علمی جشنواره تشریح کرد:
دبیر علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) ضمن تشریح راهبرد‌های شاخص این جشنواره از اضافه شدن دو بخش جدید به دومین دوره آن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱ 25 January 2022

به گزارش تابناک تهران، دکتر اکبر نصراللهی در نشست خبری دومین دوره جشنواره بین المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) اظهار کرد: این جشنواره از نظر نوع رقابت، موضوعیت جشنواره و پیام آن با جشنواره‌های مشابه تفاوت دارد، در دیگر جشنواره‌ها، خالقان آثار به جنبه‌های مادی توجه دارند، اما در این رقابت خالقان آثار و پژوهندگان فرهنگ رضوی تلاش دارند پیام‌های ناب انسانی، اخلاقی و اسلامی را صادقانه، صریح، جامع و صحیح تولید کنند و از یکدیگر سبقت بگیرند، در واقع رقابت در این جشنواره از جنس سبقت گرفتن بر سر انجام کار خیر است.
وی با تشریح فرآیند تولید، عرضه و داوری پیام در این جشنواره نیز گفت: پیام‌های جشنواره امام رضا (ع) نیز منبعث از سیره رضوی است، یعنی پیام‌ها مرتبط با اصولی، چون اخلاق، احترام، ارتباطات صحیح، عشق، بندگی، مقاومت، گفتگو، تعادل، تفکر، صبر، تدبیر، منطق، انصاف، ادب و آزاداندیشی هستند.
نصراللهی افزود: امروزه کشور‌های غربی نیاز مردم جهان را موضوعاتی مانند حقوق بشر، حیوانات، مناظره، مذاکره و گفت‌وگوی میان فرهنگی می‌دانند در حالی که این موضوعات از قرن‌ها پیش در فرهنگ اسلامی مطرح و به آن توجه شده بود.
وی با تأکید بر جایگاه ویژه آموزه‌های دینی افزود: ضرورت دارد خبرنگاران و خادمان رسانه‌ای در قالب‌های جذاب تولیدی، این پیام‌های آموزه‌های دیدنی را منتشر و بازتولید کنند و جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) بستر آن را فراهم کرده است.

حضور خادمان گمنام رسانه‌ای در کنار فعالان حرفه‌ای رسانه
وی شرکت‌کنندگان جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) را نیز متفاوت خواند و اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌کنندگان این جشنواره افراد معمولی و در واقع خادمان گمنام رسانه‌ای هستند که با کمترین امکانات از نقاط مختلف ایران و جهان در کنار افراد و رسانه‌های پر قدرت و حرفه‌ای نظیر صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات با تولید محتوا در مسیر ترویج فرهنگ رضوی کوشش می‌کنند تا عشق و ارادت خود را نشان دهند و مطابق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، در مسیر «جهاد تبیین» قدم بردارند.

طلوعی مبارک و امیدبخش برای فردای رسانه‌های دینی
نصراللهی شرکت‌کنندگان در جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) را عاشقان، حافظان و مدافعان حرم مطهر رضوی، ولایت و سفیران اهل تشیع و همه مؤمنان و آزادی خواهان جهان دانست و افزود: جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) می‌تواند طلوع مبارک و امیدبخشی برای فردای رسانه‌های دینی باشد و تلاش کند حقایق مرتبط با سیره و فرهنگ رضوی را تولید و منتشر کند.
واقع‌نمایی و بازدارندگی در قبال رسانه‌های ضد دین
وی راهبرد‌های شاخص این جشنواره را نیز تشریح کرد و گفت: بازدارندگی در قبال رسانه‌های ضد دین، واقع‌نمایی، عمق‌بخشی، توجه به منطق و عقلانیت، تدبیر و تدبر در کنار توجه به احساسات پاک‌دینی مهم‌ترین راهبرد‌های این جشنواره است، ضمن آن که در کنار این راهبردها، توجه به جامعیت، ساختار و تنظیم محتوا متناسب با مخاطبان و نوع رسانه حائز اهمیت است.
نصراللهی تصریح کرد: نکته مهم این است که خادمان رسانه‌ای امام رضا (ع) باید با اتخاذ راهبرد واقع‌نمایی و بازدارندگی، مقابل آرایش فعلی رسانه‌های ضد دین بایستند و یا از قدرت اثرگذاری آن‌ها بکاهند تا از شبهه افکنی و انحرافات آن‌ها جلوگیری شود.
امکان ارسال رساله‌ها و پایان‌نامه‌های ۵ سال اخیر برای شرکت در جشنواره
دبیر علمی جشنواره همچنین به افزودن شدن بخش‌های جدیدی به این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها به جشنواره افزوده شده و با توجه به زمان‌بر بودن فرایند تصویب و تحقیقات رساله‌ها و پایان نامه‌ها برای رسیدن به جشنواره، رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که با موضوعات مرتبط با مدل‌ها و الگو‌های ترویج فرهنگ و سیره رضوی در طول ۵ سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف دفاع شده‌اند، امکان شرکت دارند.
وی افزود: چنین جشنواره‌ای که از ابعاد علمی، فرهنگی و ارزشی برخوردار است، ضرورت دارد از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی نیز استفاده کند، به همین دلیل بخش رساله‌ها و پایان نامه‌ها در اولین گام‌های جشنواره اضافه شد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، مشتاقان و ارادتمندان فعال در مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان که تمایل به همراهی و کمک به فرایند تدوین الگو‌های به‌روز ترویج فرهنگ و سیره رضوی دارند، سهمی در این جهت داشته باشند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استفاده بیشتری شود تا در مقابل آرایش رسانه‌های معاند و ضد دین که پر قدرت و با امکانات مالی، اداری و ساختاری دشمنان در حال فعالیت هستند، صف‌آرایی مناسبی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی داشته باشیم.
تجلیل از مروجان مکتب حاج قاسم و عشق به امام رضا (ع)
وی با اشاره به دیگر بخش جدید دومین دوره این جشنواره گفت: به‌منظور ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی، امسال سیاست‌گذاران جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) تصمیم گرفتند، آثار فاخر مرتبط با امام رضا (ع) و مکتب حاج قاسم نیز مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که حائز شرایط و امتیازات لازم باشند، از آن‌ها قدردانی خواهد شد.
نصراللهی اضافه کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی، عشق به ائمه معصومین (ع) به‌ویژه حضرت رضا (ع) بود و ما تلاش داریم در قالب مکتب حاج قاسم سلیمانی، ترویج فرهنگ رضوی مورد توجه قرار بگیرد.

معیار‌های انتخاب برگزیدگان
وی یکی از ویژگی‌های جشنواره را استفاده از داوران برخوردار از اندوخته‌های نظری و پیشینه حرفه‌ای ارزشمند معرفی و ابراز کرد: داوران از بین شخصیت‌های صاحب نام در رسانه‌های مختلف و فعال در مراکز دانشگاهی کشور و دارای آثار و تألیفات متنوع علمی هستند.
نصراللهی ادامه داد: داوری دوره نخست جشنواره با اغماض انجام شد و در برخی حوزه‌ها به دلیل منطبق نبودن تولیدات با ارزش‌های تعریف شده در جشنواره، رتبه‌های اول و دوم انتخاب نشدند که امیدواریم سطح کیفی آثار در دوره دوم ارتقا یابد.
وی ادامه داد: اخبار را باید با نگاه انتقادی ارزیابی کرد، اخبار حوزه‌های دینی در کشورمان کم و صرفاً مناسبتی بوده و وجه جامع نگری ندارد و بازدارندگی در مقابل اخبار رسانه‌های معاند را ندارد که تلاش می‌کنیم با برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)، این ضعف برطرف شود. نصراللهی به این نکته نیز اشاره کرد که به سوژه‌ها و پرداخت‌های اختصاصی و کشف نشده در قالب‌های جدید و متنوع، امتیاز ویژه تعلق خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار