عضو هیات علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) مطرح کرد:
عضو هیات علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت: فرهنگ رضوی که موضوع محوری جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) است، دارای ابعاد و زوایای گسترده‌ای است که همه اصحاب رسانه، دانشگاهیان و حتی عموم مردم می‌توانند از زاویه دید خود به آن پرداخته و آثاری را برای شرکت در جشنواره داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶ 25 January 2022

به گزارش تابناک تهران، عبدالکریم خیامی در نشست خبری دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که عصر رسانه‌ها، انفجار اطلاعات و جامعه شبکه‌ای نامیده شده و در این عصر می‌توانیم با استفاده از ابزار رسانه محبت را به مودت تبدیل کنیم.
خیامی افزود: در گزاره‌ها و ادبیات دینی ما دو واژه محبت و مودت وجود دارد، محبت به دلدادگی‌های درونی گفته می‌شود که نسبت به چیزی یا کسی داریم، اما اگر محبت تجلی بیرونی پیدا کرد و ابراز و بیان شد، تبدیل به مودت می‌شود که کارکرد‌های بسیار فراوان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد و این مهم با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) محقق خواهد شد.

دعوت از عموم مردم برای تولید آثار امام رضایی
وی ادامه کرد: پیشنهاد می‌کنم همه رسانه‌ها و حتی عموم مردم که تولیدکننده حرفه‌ای محتوا نیستند با استفاده از تلفن همراه و قلم، در حد نگارش یک یادداشت، متن و یا شعری کوتاه هم شده در این جشنواره شرکت کنند، چرا که مطمئنا با مشارکت و تولید اثری در حوزه رضوی، قطعا این خدمت در روز قیامت دستگیر ما خواهد بود.

زاویه دید در خلق اثر
خیامی در ادامه از زاویه دید علمی نکاتی را درباره جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) مطرح کرد و گفت: در این جشنواره توجه به موضوع و زاویه دید در تولید آثار مهم است، درباره ساحت مقدس امام رضا (ع) آثار علمی، پایان‌نامه و رساله‌های بسیاری تولید شده است، اما هنوز موضوعات متعددی برای پرداخت رسانه‌ای وجود دارد، ضمن آن که حتی با پرداخت تازه از زاویه دید متفاوت، می‌توان برای یک موضوع به ظاهر تکراری، روایت تازه‌ای ارائه کرد.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات تاریخی و معاصر فراوانی درباره امام رضا (ع) وجود دارد که تاکنون به آن پرداخته نشده و می‌تواند به عنوان سوژه مورد توجه شرکت‌کنندگان در جشنواره قرار بگیرد، ضمن آنکه داشتن روایت اختصاصی و تازه در ارائه آثار هم مهم است و یک خبر، نوشته، یادداشت، سرمقاله و حتی گزارش اگر روایت تازه‌ای داشته باشد، ارزشمند است.

گسترده جهانی برای انتشار محتوای رضوی
خیامی همچنین به گستردگی عرصه انتشار و داشتن دامنه مخاطب وسیع برای محتوای فرهنگ رضوی اشاره کرد و گفت: موضوع جشنواره امام رضا (ع) و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود، اگر چه نور و منشا آن حرم علی بن موسی الرضا (ع) است، اما محدود به حریم و جغرافیای فیزیکی این بارگاه منور نمی‌شود، بلکه باید در بعد و گستره جهانی باشد چرا که امام هشتم (ع) و سیره رضوی در جای جای جهان مخاطب دارد.

اهمیت توجه به بُعد زیبایی شناسانه در آثار
خیامی توجه به حوزه زیبایی شناسانه آثار را هم مقوله‌ای مهم در جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) برشمرد و گفت: انتظار داوران این است که آثار تولید شده برای ارسال به این جشنواره، از تکنیک‌های زیبایی شناسی و مهارت‌های فنی برخوردار بوده و قابلیت ارائه قوی را داشته باشد.

بهره‌گیری از تخیل و زنده‌پنداری
وی ادامه داد: ارتباط با امام رضا (ع) صرفا ارتباط با جامعه بشری نیست، همان‌گونه که یکی از القاب این امام همام ضامن آهوست، ارتباط طبیعت با امامت که فراوان در سیره و سنت حضرت رضا (ع) مشاهده شده است نیز مهم و قابل توجه است، بر همین اساس، تخیل و زنده پنداری نیز از موضوعاتی است که علاوه بر داشتن جذابیت، واقعیات سیره زندگی حضرت رضا (ع) را بیان می‌کند.

ارتباط آثار با شرایط کنونی جامعه
خیامی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ویژگی حی و زنده بودن امام که در ذیل آن هزاران خدمت اقتصادی، فرهنگی و تربیتی در کل جهان در حال انجام است، ارتباط اثر رسانه‌ای با زمینه و زمانه و شرایط کنونی جامعه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، گرفتاری‌ها و مشکلات، مناظرات امام رضا (ع)، توجه به اقتضائات خاص رسانه و... موضوعات ارزشمندی است که باید بیشتر به آن بپردازیم.
وی ادامه داد: در حوزه پایان نامه‌ها و رساله‌ها نیز اگر اساساً تحلیل و نقد عالمانه‌ای بر آثار رسانه‌ای دینی و معرفتی صورت گیرد کار ارزشمند و درخور توجه خواهد بود و رسانه‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار